آرشیو دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۱۰
سلامت
۱۶
الو دکتر

وقتی موهای سر دچار ریزش می شوند

دکتر سعید زحمتکش مقدم (مشاور پوست، مو و زیبایی)

دختری 21 ساله هستم حدود 6 ماه است که دچار ریزش شدید مو شده ام، دراین مدت شامپوهای ضدریزش ایرانی و خارجی زیادی مصرف کرده ام اما ریزش موهایم کم نشده و خیلی از این بابت نگران هستم. آیا ممکن است در اثر بیماری خاصی این اتفاق افتاده باشد و اینکه مصرف کدام غذاها به رشد موها و قطع ریزش مو کمک می کنند؟

تغییرات هورمونی، اختلال درعملکرد تیروئید، کم خونی و تغذیه غلط همگی می توانند از عوامل ریزش موها باشند. ریزش موی شما می تواند به دلیل پایین آمدن سطح هورمون استروژن باشد، چنانچه تیروئید پرکاری داشته باشید هم بعد از چند ماه ریزش موها شروع می شود.

بدغذایی و تغذیه نادرست هم می تواند دلیل ریزش مو باشد به عنوان مثال کافی است فقط 3 ماه پروتئین به میزان کافی مصرف نکنید یعنی گوشت، تخم مرغ یا ماهی نخورید یا کم بخورید، اگر گیاهخوار هستید می توانید از موادغذایی حاوی پروتئین استفاده کنید، آجیل و حبوباتی مانند عدس حاوی پروتئین هستند پس حتما باید پروتئین را در سبد غذایی خود داشته باشید.

درخانم ها یکی از دلایل مهم ریزش موها پایین آمدن میزان آهن است که آن هم به دلیل تغذیه نادرست ایجاد می شود، اگر گوشت، سویا، عدس، اسفناج یا تخم کدو را از برنامه غذایی خود حذف کرده اید یا به میزان خیلی کمی از مواد نامبرده استفاده می کنید می تواند دلیل ریزش موهای شما باشد. البته علاوه بر موارد یاد شده مصرف بیش از اندازه ویتامین «A» که بیشتر در مکمل ها وجود دارد سبب ریزش مو می شود.