آرشیو دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۱۰
ایران زمین
۱۹

5 هزار روستا، کانون اشتغال کشور

از 44 هزار روستای موجود در کشور، 5 هزار روستا به عنوان کانونی برای شناسایی ظرفیت های اشتغالزایی روستایی انتخاب شده که بزودی اعلام خواهند شد.

به گزارش ایرنا، «عیسی منصوری»، معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان افزود: یکهزار روستا در فاز نخست برای شکوفایی ظرفیت اشتغال روستاها طی روزهای آینده معرفی و برای هرکدام از این روستاها یک تسهیلگر درنظر گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه باید ظرفیت اقتصادی روستاها در حوزه صنایع دستی از جمله برای فرش دستباف شکوفا شود، گفت: کشور 9 سال پیش، 5 هزار تن صادرات فرش دستباف داشته و اکنون این صادرات به کمتر از 500 تن رسیده است. این وزارتخانه با توافق با تشکل های مردم نهاد، اشتغال را محلی کرده و از ظرفیت های شرکت های خصوصی در راستای افزایش اشتغال از نگاه ملی استفاده می برد. نگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اشتغالزایی لزوما پرداخت وام نیست و این وام به تنهایی موجب اشتغالزایی نمی شود مگر اقدامات دیگری را شاهد باشیم. برنامه اشتغال روستایی در بهمن ماه 96 آغاز شده و حدس بر این بود که فرآیند ثبت نام افراد برای تسهیلات اشتغال روستایی زمانبر خواهد بود. پرداخت اعتبارات توسط بانک ها بر اساس اولویت طرح ها نبوده با وجودی که در این زمینه دستورالعمل به بانک ها ابلاغ شده است. بسیاری از طرح های مراجعه کننده به بانک ها در زمینه دام و فرش بوده و اگر تمامی 12میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی را به دام اختصاص دهیم، بازهم اعتبار کم می آید. وی تاکید کرد: برای افزایش سرعت اشتغالزایی بانک ها نباید از کسی مجوز بخواهند و اعتبارات در راستای اولویت مصوب مجلس شورای اسلامی پرداخت شود. 30 درصد از طرح های معرفی شده توسط بانک ها رد، متوقف یا در حال بررسی است و بخش بسیاری از طرح های معرفی شده به دلیل چک برگشتی و اقساط معوق یا نداشتن وثیقه معلق شده است. براین اساس باید دستگاه های مربوطه برای بدهی و چک برگشتی همکاری کنند تا این مشکل برطرف شود.

منصوری تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری صندوق ضمانت تعاون، مصوب کرده که برای دریافت تسهیلات تا سقف 250میلیون تومان، نیاز به وثیقه نباشد و تنها از این افراد سفته گرفته شود. همچنین مصوب شده که صد درصد از بیمه فعالیت های معدنی توسط صندوق بیمه معدنی تامین شود.