آرشیو دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۱۰
فرهنگی
۲۱

گام بلند «مده آ» با «درساژ»

با یک غمنامه کلاسیک بود که خود را به رخ کشید. صدها سال است که وقتی بخواهند زنی بدنهاد و درعین حال ساه دل را مثال بزنند، به مده آ اشاره می کنند. زنی که با قلبی آکنده از کینه و بی رحمی عزیزانش را به نیستی می کشاند.

مده آ دختر یکی از شهریاران آسیا بود که به شاهزاده ای رانده شده از تاج و تخت به نام «جیسن» دل می بازد؛ مردی که برای به دست آوردن پشم زرینی که در اختیار پدر مده آ است به سرزمین آنها سفر کرده است. مده آ در سرتاسر جهان روی صحنه می رود و این نقش را به کارکشته ترین بازیگران تئاتر می سپارند. اما «نگار مقدم» با وجود جوانی، آمد و به شکلی بسیار زیبا و هوشمندانه به کاراکتر پیچیده مده آ جان بخشید و با همین بازی بود که راه را برای خودش باز کرد؛ راهی که خیلی زود او را به اوج رساند. نشان به آن نشان که در جشنواره معتبر شانگهای جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی فوق العاده اش در فیلم «درساژ» ساخته پویا بادکوبه ازآن خود کرد. درساژ پیش از این نیز مورد توجه قرار گرفته بود؛ این فیلم پس از کسب جایزه از جشنواره های برلین و جهانی فجر و نمایش موفق در جشنواره گرانادا، در جدیدترین حضور بین المللی اش توانست از جشنواره شانگهای هم به موفقیت دست پیدا کند.

این فیلم داستان زندگی دختری 16ساله است که در زندگی خود بر سر دوراهی ایستاده است و نگار مقدم چنان بازی خارق العاده ای را در این نقش ایفا کرده است که بی گمان از این به بعد باید حساب ویژه ای برای او درعرصه سینمای ایران باز کرد.

مقدم در این فیلم با بازیگرانی چون علی مصفا، شبنم مقدمی و یسنا میرطهماسب همبازی بوده است. نگار که از کودکی سایه پدری را بالا سر خود ندیده، جایزه خود را با تمام وجود و چشمانی اشک آلود به مادرش تقدیم کرده است. در سینمای ایران از نگار بیشتر خواهیم شنید.