آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۲۲
اقتصاد
۱۱

توییت نامه

دو توییت و یک موضوع

در یکی، دو روز گذشته بعد از اغتشاش های بازار و پاساژ علاءالدین، اظهارنظرهای مختلفی در مورد موضوع نوسانات ارز و اغتشاشات در شبکه های اجتماعی و مخصوصا توییتر منتشر شده که از منظر اقتصادی قابل توجه هستند. از این میان دو توییتر خاص دقیقا وضعیت اقتصادی مرتبط با این اغتشاش ها را موردتوجه قرار داده اند.

حذف سهمیه بندی و رانت

محسن جلالپور، رییس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران موضوع اعلام اسامی واردکنندگانی که ارز دولتی گرفته اند را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «همه اصرار دارند وزرا مثل آذری جهرمی اسامی شرکت هایی را که ارز دولتی گرفته اند، افشا کنند. اگرچه این اصرار خوب است اما مراقب باشیم مطالبه اصلی به حاشیه نرود. مطالبه اصلی این باشد که سهمیه بندی و رانت و اتلاف منابع برچیده شود.»

انتظار از روحانی

حجت الله میرزایی، مدرس دانشکده اقتصاد علامه و معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران نیز با اشاره به پیامدهای اجتماعی افزایش قیمت ارز خواستار تدابیر ویژه از سوی رییس جمهور شده و نوشته است: «افزایش لحظه ای نرخ ارز یک پدیده ویرانگر با پیامدهای غیرقابل بازگشت است. از بین رفتن کسب و کارهای کوچک و بزرگ فساد بی مهار، احساس بی قدرتی در مردم، تصور رهاشدگی، اقتصاد و گسیختگی اجتماعی بخشی از این پیامدهاست. مردم از روحانی انتظار حضور خردمندانه و اراده موثر برای پیشگیری از فاجعه را دارند.»