آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۲۲
صفحه آخر
۱۶
دروازه سرخ

بهترین سوغاتی روسیه

سهیل سراییان

هنوز هم در خیابان ها ایرانی ها دیده می شوند که نشان می دهد همچنان در روسیه هستند. مسکو هرروز به محل اقامت کشورهای مختلف تبدیل می شود. به تناسب بازی هر کشوری در مسکو، آنها به اینجا سفر می کنند. حالا اینجا پر شده از اسپانیایی ها. کم کم برزیلی ها و کلمبیایی ها می روند و اسپانیایی ها می آیند. توریست ها هم هجوم آورده اند به مراکز خرید برای خرید سوغاتی.

روسیه علاوه بر سوغاتی های همیشگی اش، حالا محصولات جام جهانی را هم دارد که اصلا ارزان نیستند. در کمترین حالت یک جا کلیدی کوچک 40 هزار تومان قیمت دارد.

توپ جام جهانی از 500 هزار تا 1 میلیون تومان و حتی در بعضی مراکز خرید بیشتر از این قیمت ها هم ارایه می شود.

درآمد حاصل از جام جهانی برای روس ها رقم بسیار بالایی است، بیشتر از 4 میلیارد دلار. طرفداران تیم ها همیشه بعد از کشور خودشان، روسیه را تشویق می کنند. این نشان می دهد که از شرایط میزبانی روس ها به شدت راضی هستند. البته گروهی هم هستند چه ایرانی و چه غیر ایرانی که همیشه به یک چیزی ایراد می گیرند. باید واقعا بررسی کرد که نسبت به دوره های قبلی روسیه چقدر موفق بوده است؟ کسانی که دوره های قبلی حضور داشتند از روسیه راضی هستند.

حالا روس ها باید در مسکو به مصاف اسپانیا بروند. همیشه می گویند که میزبان نباید زود حذف شود. اما خب اسپانیا هم اسپانیاست. اینجا جام جهانی فوتبال است.

تیم ها می آیند و می روند اما رقم زدن لحظات به یادماندنی اهمیت دارد. اینکه چگونه روس ها به همه کمک می کنند و حتی اگر نتوانند با شما انگلیسی صحبت کنند هر طور شده کمک می کنند، قطعا در یادها می ماند.

تقابل همه مردم در میدان سرخ، همه با هم عکس می گیرند. دیروز حتی آرژانتینی ها با برزیلی ها عکس می گرفتند. انگار بیرون از زمین همه چیز فرق دارد. حتی خارجی ها هم افسوس این همه لحظات زیبا را می خورند، وقتی به خودت می آیی و می بینی چیزی به پایان جام جهانی باقی نمانده است. سوغاتی اینجا کمک و مهربانی است.

اما کاش هر کدام از ما که به جام جهانی آمده از اینجا با خودش نکته مثبتی به وطن بیاورد. کاش.