آرشیو دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۱۶
حوادث
۱۸
نگاه

سارقان جری تر شده اند

مجید قاسم کردی (کارشناس حقوقی)

افزایش دو برابری وقوع سرقت در کشور به عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و قضایی بستگی دارد مجموعه عواملی که در کنار هم منجر به افزایش بی سابقه سرقت شده است.

نرخ تورم و بیکاری و مشکلات اقتصادی، کاهش درآمد و بی ارزشی پول در مقابل افزایش قیمت مایحتاج روزمره مردم وخدمات بهداشت و درمان در کنار بی توجهی شورای عالی کار به نرخ دستمزد کارگران و عقب ماندگی دستمزد سال های قبل وبی توجهی به بند یک ماده 41 قانون کار و توجه نکردن به تعیین سبد معیشت کارگران از مواردی است که به افزایش این آمار کمک کرده است.

اما در این میان توجه به عوامل بازدارنده و پیشگیری کننده بسیار مهم است. ضعف در پیشگیری و عوامل واقعی بازدارنده از جرم در کنار کاهش حضور ضابطان قضایی و نیروهای انتظامی در سطح شهر فضا را برای سارقان و بزهکاران مساعد کرده است و بسیاری از مجرمان در پوشش خانواده با حضور زنان دست به سرقت و جابه جایی اموال مسروقه و حتی فروش آن می زنند. که اگر گشت های انتظامی و بازرسی فعال تر باشند قطعا تا حد قابل قبولی شاهد کاهش آمار سرقت خواهیم بود.

نبود برخورد قاطع و بازدارنده نیز از دیگر عوامل افزایش سرقت است. در بیشتر سرقت ها متهمان شناسایی نمی شوند و در صورت دستگیری هم به دلیل ضعف ادله کافی برای اثبات جرم علیه سارقان ونبود برخورد قاطع و تنبیهی با آنها، مجرمان را جری تر و بی پرواتر می کند.گویا ترس خاصی از دستگاه قضا و قانون ندارند. نبود ابزار لازم در برخورد قاطع در کنار انکار متهم در برابر قاضی سبب می شود تا بزهکار تمام مراحل رسیدگی را براحتی کنار زده و از سد قانون بگذرد موضوعی که حتی آیین جدید دادرسی کیفری هم کمکی به آن نکرد چرا که ابزار لازم در برخورد قاطع و بازدارنده با سارقان در این قانون وجود ندارد و ابزار گذشته را هم رد کرده است.