آرشیو دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۱۶
سیاسی
۳

سفیر سوئیس: روحانی در «برن» همفکری زیادی را خواهد دید

سفیر سوئیس در آستانه سفر روحانی با ابراز تاسف از خروج امریکا از برجام، برخورد ایران بعد از این اقدام را حساب شده و عاقلانه خواند و گفت، تصمیم ترامپ در خروج از توافق وین تاثیری بر دعوت سوئیس از روحانی نداشته است.

به گزارش فارس، «مارکوس لایتنر» با بیان اینکه ما درک می کنیم که وجود کانال های مالی برای روابط تجاری و سرمایه گذاری حیاتی است، دلیل تمایل نداشتن بعضی از بانک های سوئیس را به همکاری با ایران مسائلی دانست که بعضا مرتبط با ایران هم نیست. لایتنر با تاکید بر اینکه به عنوان یک دیپلمات به وجود امکان همکاری اقتصادی بین تهران و برن خوشبین است، افزود: «سفر روحانی به سوئیس پیام مهمی به اروپا و خارج از اروپا خواهد داد، برجام در سوئیس آغاز شد و مذاکرات مرتبط با آن هم در آنجا انجام شد و در اتریش به پایان رسید. سفر رئیس جمهوری ایران به سوئیس، اولین سفر وی به اروپا از سال 2016 تاکنون است و مقطع مهمی است. سفر روحانی سمبلیک هم است و من احساس می کنم اعتماد را القا می کند.»

سفیر سوئیس در ارزیابی از آینده برجام هم گفت: «به نظر من بعد از خروج امریکا از برجام، ایران، اقدامی استراتژیک و متفکرانه انجام داد. خیلی ها انتظار داشتند که ایران احساسی رفتار کند و بگوید امریکا خارج شد و ما خارج می شویم، ولی ایران عکس العمل خیلی حساب شده و عاقلانه ای انجام داد. از همین رو وقتی رئیس جمهوری روحانی به سوئیس سفر کند، همفکری زیادی را می بیند زیرا مقابل وسوسه احساسی عمل کردن، ایستاد.»

وی در ادامه به رایزنی های سیاسی اخیر میان مقامات دو کشور اشاره کرد و گفت: «ما عضو اتحادیه اروپا نیستیم، ولی با آنها رایزنی نزدیک داریم. ما با بروکسل همکاری نزدیک داریم و همزمان با ایران گفت وگو می کنیم. از این رو رایزنی سیاسی و سفر رئیس جمهوری ایران به سوئیس حائز اهمیت است.»