آرشیو چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۱۸
سیاسی
۲

واکنش وزارت امور خارجه ایران به حواشی بازداشت دیپلمات ایرانی در اتریش

سخنگوی وزارت امور خارجه به سناریوی تخریبی علیه روابط سازنده ایران و اروپا واکنش نشان داد و یادآور شد که ایران آماده است اسناد و مدارک متقن را برای روشن شدن ابعاد این ماجرا ارائه دهد.

چند روز پیش رسانه های غربی به نقل از پلیس بلژیک مدعی شده اند که دو ایرانی به اتهام تلاش برای بمبگذاری در محل تجمع منافقین در فرانسه دستگیر شده اند. همچنین گفته شد که یک دیپلمات ایرانی در ارتباط با این پرونده در آلمان بازداشت شده و این فرد یکی از دیپلمات های سفارت ایران در وین، پایتخت اتریش بوده است. در پی انتشار این خبر، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اتریش از ایران خواست مصونیت دیپلمات ایرانی را که در ارتباط با طرح بمبگذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس دستگیر شده، لغو کند. به گفته یکی از سخنگویان وزارت خارجه اتریش، این کشور به ایران اطلاع داده است که «این دیپلمات به دلیل حکم جلب صادرشده در اروپا ظرف مدت 48 ساعت از حقوق دیپلماتیک خود محروم خواهد شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این رویداد گفت: «گروهک ترویستی منافقین پس از ناکامی در نشست سالانه خود و برای جبران شکست در کسب حمایت سیاسی در جهت اهداف ضد انسانی و ضد ایرانی خود و نیز با توجه به سفر موفق ریاست جمهوری اسلامی ایران به دو کشور اروپایی همانند گذشته مبادرت به برنامه ریزی و اجرای سناریوی دیگری کردند تا بتوانند ضمن تاثیرگذاری بر این سفر اروپایی نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کنند.»

یک روز پیش از واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف که روحانی را در سفر اروپایی همراهی می کند، در توئیتی به این اخبار چنین واکنش نشان داد: «چه جالب که همزمان با سفر هیات ایرانی به همراه رئیس جمهوری ایران به اروپا، عملیات ادعایی ایران مطرح و عاملان بازداشت شده اند. ایران به صراحت خشونت و تروریسم را در همه جا محکوم می کند و آماده است تا به تمام نگرانی ها در این زمینه پاسخ دهد.»