آرشیو چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۴
دانش
۱۳

فناوری نانو به کمک آلزایمر می آید؟

دانشمندان دانشگاه فلوریدا با استفاده از نانوذرات مغناطیسی قصد دارند با شناسایی عامل التهابی در بیماری آلزایمر آن را درمان کنند.

به گزارش جام جم و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی ریاست جمهوری، آلزایمر شایع ترین بیماری اختلال مغز است که بسیاری از خانواده ها را درگیر خود کرده است. داروهای موجود در بازار تنها برای درمان اثرات این بیماری و نه علت آن استفاده می شوند. پژوهشگران موسسه FIU در حال یک مطالعه بر پایه فناوری نانو هستند که از این طریق التهاب مغز را کاهش دهند. به گفته این دانشمندان داروهای موجود بر انتقال دهنده های پیام عصبی در مغز تاثیر دارند و التهاب مغزی در بیماران از بین نمی رود و ازاین رو نمی توان علت به وجود آورنده این بیماری را درمان کرد.

این پژوهشگران سلول های مغزی با نام میکروگالیا را مورد هدف قرار دادند و از سیستم حامل خود در FIU با نام سیستم مغناطیسی نانوذرات الکتریکی برای تحویل دوزهای خاص ضدالتهابی به این سلول ها استفاده می کنند. این نانوذرات پاسخ التهابی در سلول های میکروگلیا را مهار و به بهبود عملکرد بیماران آلزایمری کمک می کند. گرچه دانشمندان در مورد عوامل مرگ سلول های مغزی و از دست رفتن بافت و ایجاد آلزایمر مطمئن نیستند ولی حدس بر این است که پلاکت ها موجب این بیماری می شوند. در این موسسه تحقیقاتی با استفاده از فناوری پیشرفته بیوموژن و ساختار سه بعدی بتا آمیلوئید به دنبال یافتن محل اتصال داروهای ضدالتهابی روی بتا آمیلوئید هستند.