آرشیو یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۴۷
اقتصادی
۴

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان: 90 درصد استان زنجان تحت خشکسالی قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در نشست خبری که با اهالی رسانه استان برگزار شد گفت: بیش از 90 درصد از مساحت استان زنجان تحت خشکسالی بسیار شدید، شدید و متوسط قرار گرفته است.

زنجان- خبرنگار کیهان: علیرضا جزء قاسمی اظهار کرد: در 10 ساله اخیر 6/6 درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، 37/5 درصد خشکسالی شدید، 49/9 درصد خشکسالی متوسط و 5 درصد نیز خشکسالی خفیف قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین متوسط دمای هوای استان نیز در 10 سال اخیر 1/5 درجه افزایش یافته که این امر میزان تبخیر آب در استان را افزایش داده و علی رغم بارش های مناسبی که امسال وجود داشته است به دلیل شدید و مقطعی بودن بارش ها، فرصت جذب آب باران به سفره های زیرزمینی نبوده و بیشتر تبدیل به روان آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه رژیم بارش ها در استان از برف به باران تبدیل شده است گفت: علی رغم بارندگی های اخیر تامین آب در برخی شهرهای استان نگران کننده بوده و از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

جزء قاسمی تصریح کرد: منابع تامین آب سطحی در استان نیز وضعیت مناسبی نداشته و سد تهم به عنوان بزرگترین منبع تامین آب سطحی شهر زنجان نسبت به سال قبل 13 درصد کاهش ذخیره داشته است و هم اکنون میزان ذخیره این سد کمتر از 50 درصد از ظرفیت آن می باشد.وی افزود: با بارش هایی که امسال شاهد بوده ایم تنها نسبت به درازمدت 3/7 درصد میزان بارش ها افزایش یافته است که این وضعیت نیز بسیار شکننده است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان افزود: امسال وضعیت آب شهرهای زنجان، کرسف، چورزق، سهرود، قیدار و ارمغانخانه وضعیت نگران کننده ای دارند که با مدیریت مصرف می توان از این مشکل عبور کرد.وی گفت: پیگیر هستیم تا صنایع مختلفی همچون پتروشیمی و فولاد از پساب تصفیه خانه زنجان استفاده کنند.

وی همچنین اعلام کرد: تصفیه خانه آب آشامیدنی شهرهای ابهر و خرمدره امسال به بهره برداری می رسد که این پروژه در حال حاضر در مرحله نصب تجهیزات بوده و 30 درصد از تجهیزات آن تاکنون نصب و در سال جاری به بهره برداری آزمایشی می رسد.