آرشیو سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۳۰
علم و زندگی
۱۴
چارسو

تنوع زیستی با سبزیجات خوش طعم

منبع: Euronews. Com

گروه علم و زندگی| محققان اروپایی مشغول آزمایش تکنیک های جدیدی برای بارآوردن گیاهان در مناطق خشک و گرم مثل قبرس هستند. بخش عمده تحقیقات این طرح روی ریشه گیاه انجام می شود. هدف این طرح یافتن راهی برای افزایش تنوع زیستی و بازدهی محصولات کشاورزی در اروپاست.

این آزمایشات در مزرعه آزمایشی به مساحت 11 هکتار، بیش از 20 گونه گیاه انجام می شود. ژنتیک این گیاهان با یکدیگر متفاوت است. دیونیزیا فاسولا، از موسسه تحقیقات کشاورزی در قبرس می گوید: «ما پارامترهای کیفی و کمی را بررسی می کنیم.

پارامترهای کمی به ما کمک می کند مشخص کنیم بازدهی گیاه چقدر است و این بازدهی چه اندازه پایدار خواهد ماند. ارزیابی این خصوصیات مشکل است زیرا به میزان زیاد از محیط اطراف تاثیر می گیرند. تمرکز پارامترهای کیفی بر محتوای غذایی است اما میزان زیست جرم برگ هم در نظر می گیریم.» محققان اروپایی این تحقیقات را علاوه بر ذرت، روی جو، گونه های قدیمی گندم، نخود و لوبیا چشم بلبلی هم انجام می دهند. وقتی گونه هایی بهتر شناخته شوند به شکل طبیعی با گونه های معمولی پیوند زده می شوند تا انواع گیاه مقاوم در برابر خشکسالی به وجود بیاید. برای تولید این گونه ها دستکاری ژنتیک به کار نمی رود.

میکاییل اومیرو، متخصص میکروبیولوژی محیط زیست می گوید هدف این طرح افزایش تنوع زیستی است. او به یورونیوز می گوید: «هدف ما این است که تنوع زیستی را در اکوسیستم های کشاورزی بیشتر کنیم.

به همین دلیل سراغ گونه هایی سنتی می رویم که دیگر در اینجا کشت نمی شوند. این گونه های سنتی خصوصیاتی دارند که نه تنها محصولات کشاورزی را تنوع می بخشد، بلکه کیفیت و مزه محصولات را هم بهتر و برای مصرف کننده جذاب تر می کند.»