آرشیو سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۸
زندگی
۱۱
یادداشت

مجلس ناظر و پاسخگو

ابوالفضل مجیدی ( مدرس دانشگاه)

براساس اصل 6 قانون اساسی قوه مقننه یکی از مهم ترین ارکان حکومتی تعیین شده کشور است که اعمال و اقدامات آن براساس اصل 58 قانون اساسی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام می شود. این درحالی است که با توجه به این که همه نمی توانند به طور همزمان مدیریت امور مختلف کشور را انجام دهند از این رو مردم بر اساس توافق و قراردادی برخی از اختیارات خود را به نمایندگان داده اند.

مجلس شورای اسلامی که از نمایندگان منتخب مستقیم مردم تشکیل شده است در گام اول وکالت و نمایندگی مردم نسبت به نظارت بر همه امور کشور را به عهده دارد و در گام دوم وضع قوانین با در نظر گرفتن خواست عمومی را باید انجام دهد.

نمایندگان مردم براساس اصل 67 سوگند یاد کرده اند که در انجام وکالتی که مردم به آنها سپرده اند نهایت رعایت و پاسداری را انجام دهند و همواره به استقلال و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشند.

با توجه به اختیارات آمده در اصل 76 حق تحقیق و تفحص در همه امور کشور جزیی از اختیارات مجلس در بعد نظارتی است.

علاوه بر این براساس اصل 88 و 89 نیز نمایندگان از جهت ضمانت اجرایی حق نظارت شان نیز حق سوال و استیضاح رئیس جمهور و وزرا را در حیطه انجام وظایف شان دارند.

همچنین براساس اصل 90 قانون اساسی مردم اگر شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه داشته باشد، می توانند شکایت خود را به صورت مکتوب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند. مجلس نیز موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد.

از سوی دیگر براساس اصل 84 قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند.

بنابر این مهم ترین وظیفه محول شده به نمایندگان از سوی مردم، نظارت بر همه امور و پاسخگویی به عموم است.

آنچه مهم و اساسی به نظر می رسد، مجلس اقدامی جز به مصالح عمومی و خواست مردم نباید انجام دهد. شناسایی و کسب اطلاع نمایندگان از مطالبات و درخواست های مردم نیز بدون واسطه و به طور مستقیم باید انجام شود.