آرشیو شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۱
دانش
۱۳

مبارزه با تومورهای سرطانی با میکروحباب ها

نتایج یک مطالعه نشان می دهد می توان بیش از نیمی از تومورهای سرطانی صعب العلاج را با استفاده از میکروحباب هایی که با داروهای تحریک کننده سیستم ایمنی بارگذاری می شوند، از بین برد. به گزارش ایرنا و به نقل از دیلی میل، این مطالعه که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا روی موش ها انجام شد، نشان داد این میکروحباب ها می توانند 60درصد تومورهای سرطانی صعب العلاج را مانند تومورهای سرطانی ریه و سینه از بین ببرند.

همچنین براساس نتایج این مطالعه، این شیوه درمانی تنها برای تحریک آن دسته از سلول های ایمنی است که برای مبارزه با تومور فعالیت می کنند و در نتیجه از عوارض جانبی هدف قراردادن تمام سلول ها مانند ایجاد التهاب برخوردار نیست.

در بر نداشتن عوارض جانبی، به این شیوه درمانی اجازه می دهد داروها را تا حدود صد برابر بیشتر از دوزهایی که اکنون ارائه می شوند، اعمال کند. محققان در این مطالعه برای اطمینان از این که این درمان تنها سلول های ایمنی خاص مبارزه با تومور را هدف قرار می دهد، گوی های کوچکی را به این سلول ها متصل کردند. تماس با این گوی ها باعث آزادسازی دارویی می شود که این میکروحباب ها حمل می کنند. این کار همچنین یک تغییر شیمیایی در سطح سلول های ایمنی ایجاد می کند که موجب تجزیه میکروحباب ها می شود.