آرشیو یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۵۲
اقتصادی
۴

رئیس انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی: وزارت صنعت بیشتر حامی واردکنندگان است تا تولیدکنندگان

رئیس انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی با اشاره به افزایش 70 درصدی خوراک دام و طیور با وجوداستفاده واردکنندگان از دلار 3800 تومانی، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر حامی واردکنندگان است تا تولیدکنندگان.

محمد یوسفی در گفت و گو با ایسنا درباره افزایش قیمت خوراک دام و طیور در روزهای اخیر تصریح کرد: نهاده هایی که هم اکنون در بازار توزیع می شود قبلا ثبت سفارش های آن انجام شده و با نرخ ارزی کمتر از 3800 تومان وارد کشور شدند و هم اکنون نیز اگر واردکنندگان بخواهند به آنها ارز 3800 تومانی داده می شود، اما مشخص نیست چرا قیمت این کالای اساسی با وجود کاهش نرخ جهانی شان، کاهش پیدا نمی کند و دائما در حال افزایش قیمت است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی، شورای اقتصاد، ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و دیگر دستگاه های نظارتی متولی بازار باید پیگیر این مسئله باشند و هرچه سریع تر با متخلفان برخورد کنند. اما پرونده واردکنندگان هنوز در حال بررسی است و به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر حامی وارد کنندگان است تا تولیدکنندگان.رئیس انجمن صنفی مرغداران مرغ گوشتی افزود: دستگاه های نظارتی موظف به پیگیری، بررسی و نظارت بر بازار همه محصولات به ویژه کالاهای اساسی مانند خوراک دام و طیور هستند. با وجود افزایش نسبی قیمت گوشت مرغ در اوایل هفته گذشته، قیمت این محصول پروتئینی طی روزهای گذشته با کاهش نسبی مواجه بود. یوسفی اضافه کرد: قیمت مرغ در میدان بهمن به کیلویی هفت هزار تومان و در سطح شهر به کیلویی 7300 تومان تا 7400 تومان رسید و این در حالی است که قیمت نهاده های تولید و خوراک دام و طیور حدود 70 درصد نسبت به روز پنجشنبه افزایش قیمت داشته اند. هر کیلوگرم ذرت (تحویل در بنادر) 750 تومان و هر کیلوگرم کنجاله هم 1350 تومان بود که به ترتیب به کیلویی 1250 و 2600 تومان رسیده اند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی یک عضو از ستاد تنظیم بازار است و تنها یک رای دارد، گفت: اما آنچه مشخص است این که مرغداران همه در حال ورشکسته شدن هستند و بدهی آنها در بانک ها معوق شده و وثیقه های آنها در حال ضبط و حراج شدن است.