آرشیو یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۵۲
صفحه آخر
۱۲

علیه وضعیت بد خدمات رسانی و فساد صورت گرفت

اعتراض های خیابانی در استان های جنوبی عراق

تظاهرات در شهرهای جنوب عراق در اعتراض به آنچه وضعیت بد خدمات رسانی و فساد مقامات دولتی خوانده شده، به مرگ دو معترض انجامید و در نجف اشرف باعث تعطیلی چند ساعته فرودگاه این شهر شد.

اعتراضات هزاران نفری مردم جنوب عراق به فساد دولتی و خدمات رسانی ضعیف نهادهای وابسته به دولت، که طی روزهای اخیر در «بصره» کم و بیش ادامه داشت، جمعه گذشته از شهر «بصره» به شهرهای «ناصریه»، «العماره»، «کربلا» و «نجف» و دیگر شهرهای جنوبی کشیده شد.

این اعتراضات که در برخی مناطق با خشونت و تخریب اموال عمومی همراه بود، دو کشته و 61 زخمی نیز برجای گذاشت.

به گزارش فارس، یک منبع رسمی در وزارت کشور عراق اعلام کرده، معترضان در استان های بصره، ذی قار، نجف و کربلا 9 دفتر احزاب «الدعوه»، «حکمت ملی»، «الفضیله»، «الفتح» و دیگر گروه ها را به آتش کشیدند و 40 جاده را نیز در شهرهای جنوبی عراق بستند.

جمعه گذشته همچنین، شماری از معترضان در نجف اشرف وارد فرودگاه و تعدادی از ساختمان های اداری در استان میسان شدند.

البته، حضور معترضان در فرودگاه نجف موقتی بود و این فرودگاه فعالیت خود را پس از چند ساعت، از سر گرفت. در همین حال، اداره فرودگاه نجف اشرف اعلام کرد، علیه مقامات امنیتی این استان اقامه دعوی خواهد کرد چرا که آنها به وظایف خود در قبال خرابکاران(معترضان) عمل نکرده اند.

گفتنی است شمار اندکی از معترضان که به دفاتراحزاب حمله کرده بودند با اعتراض تظاهرات کنندگان روبرو شدند.

واکنش مقتدا صدر

در این میان، «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» و رئیس ائتلاف «سائرون»، در توئیتر نوشت: «ما راضی نیستیم که به تظاهرکنندگان مظلوم تعدی شود و از تظاهرکنندگان نیز انتظار داریم که بیت المال و اموال عمومی را حفظ کنند، زیرا این دارایی ها متعلق به ملت است نه فاسدان.»

مرجعیت دینی عراق نیز خطاب به اهالی بصره، از ساکنان این استان شیعه نشین خواست تا از روش های مسالمت آمیز در تظاهرات استفاده کنند و اعلام کرد که با وجود تامین بودجه، در ارائه خدمات عمومی به مردم بصره کوتاهی صورت می گیرد، لذا از دولت مرکزی و محلی خواست تا به مطالبات مردم پاسخ دهد.