آرشیو سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۴
فرهنگ
۷
یادداشت

یادنامه یک استاد برای پنج استاد

امید رحمانی

خودش استاد است. استاد مسلم کمانچه نوازی و همواره به موسیقی زادگاهش لرستان پایبند بوده است. علی اکبر شکارچی سال هاست در عرصه موسیقی فعال است و هر بار از مواجهه انگشتانش با تارهای کمانچه، نواهایی را خلق کرده که هر شنونده را مسحور کرده است. او می داند چگونه می شود با موسیقی جادو کرد و این جادوها را با موسیقی زادگاه خود گره زد. شکارچی هر چه می نوازد، رنگ و صدای موسیقی لرستان را در خود دارد، البته رنگ و صدایی متفاوت تا آنچه قبل تر نواخته شده است. در واقع او هر بار که آلبومی منتشر کرده و فعالیتی در عرصه موسیقی داشته، چیزی را به این عرصه افزوده است.

البته موسیقی هم در لرستان داستان دیرینه و جذابی دارد. لرها همواره این هنر را می ستایند و به آن اهمیت می دهند و کمانچه هم سازی است که بیش از دیگر سازها با آن مانوس هستند و به صدایش دل داده اند. حالا وقتی کمانچه نوازی بی نظیر از این دیار دست به ساز شود، نتیجه اش جادویی نامیرا خواهد بود. شکارچی روز گذشته آلبومی را وارد بازار موسیقی کشور کرد. این استاد مسلم، آلبوم خود را «پنجگاه» نامیده و در توضیح این نامگذاری آمده است: آلبوم «پنجگاه» یادواره ای است برای پنج استاد بزرگ موسیقی عطا جنگوک، داریوش صفوت، هابیل علی اف، محمد رضا لطفی و احمد محسن پور.

شکارچی با همکار و دوست دیرینه اش عطا جنگوک «خونین شهر» را کار کرده و به استقبال آزادی خرمشهر رفته بود. زنده یاد داریوش صفوت استاد بزرگ موسیقی کشورمان از استادان اوست. اگر درباره تاریخچه گروه شیدا بدانید، به یاد خواهید داشت این گروه ابتدا در سال 1351 توسط محمدرضا لطفی و با همکاری علی اکبر شکارچی، حسین عمومی و ناصر فرهنگ فر در دانشگاه تهران شکل گرفته بود و نام لطفی در میان پنج استاد دیگر موسیقی نشان از ادای دین شکارچی به او دارد.

هابیل علی اف، نوازنده برجسته کمانچه در کشور آذربایجان هم از جمله افرادی است که شکارچی پیش از این بارها درباره جایگاه مهمش صحبت کرده است. زنده یاد محسن پور هم از چهره های برجسته موسیقی نواحی است که این آلبوم به او تقدیم شده است.

این آلبوم به صورت تصویری ضبط شده و شامل کمانچه نوازی و آوازهای علی اکبر شکارچی است و در موسسه فرهنگی هنری کمان آوای آرش، تهیه شده و منتشر می شود.