آرشیو پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۳۰
ایران زمین
۱۹
نشریات استان ها

عبور از بحران آب و برق مدیریت صحیح می خواهد

عصر هامون:مهم ترین معضلات مربوط به بحران کم آبی و بی برقی در کشور به نبود مدیریت صحیح برمی گردد، به گونه ای که قطع برق ناشی از کمبود تولید نیست و بحران آب هم به نبود مدیریت صحیح مربوط می شود.

به گزارش پایگاه خبری عصر هامون، در حالی خبرها حاکی از بحران کم آبی و بی برقی در کشور است و هراز چند گاهی با قطع های مکرر یا افت فشار آب و برق در اقصی نقاط کشور بویژه سیستان وبلوچستان مواجه می شویم که مشکل اصلی به نبود مدیریت صحیح برمی گردد.

این روزها هر اندازه که دماسنج از حرارت بیشتر روزهای تابستانی خبر می دهد به همان میزان بحران کم آبی و به دنبال آن تولید برق با مشکل بیشتری مواجه می شود. در چنین شرایطی نبود مصرف صحیح نیز سبب شده تا فشار آب و برق از نفس بیفتد و زندگی شهروندان را در آستانه بحران قرار دهد.

آستانه بحرانی که برخی عمده دلایل وقوع آن را مصرف بیش از حد انرژی در ساعات پرمصرف روز، خشکسالی و تغییر اقلیم می دانند و عده ای معتقدند مشکلات کنونی حوزه آب به مدیریت نادرست منابع آبی کشور برمی گردد.

در این میان اگرچه مدیران و مسئولان، مردم را به رعایت در مصرف آب توصیه کرده و شعار «آب سرمایه ملی است، آن را هدر ندهیم» را سرلوحه نوع مصرف شهروندان قرار داده اند، اما بهتر است مسئولان شرکت آب و فاضلاب، خود توجه بیشتری به ترمیم لوله های فرسوده آب و توسعه و تجهیز مناسب شبکه توزیع آب داشته باشند.

چرا که در ماه های اخیر علی رغم افت فشار یا قطع آب شاهد هدر رفت این مایه حیات به علت شکستگی لوله در برخی نقاط شهری مثل کلانشهر زاهدان بودیم که وقوع این موضوع در چند مرحله باعث نارضایتی شهروندان شده است؛ نارضایتی به این دلیل که چرا با توجه به بحران کم آبی که با آن مواجه هستیم هر از چندگاهی شاهد هدر رفت میلیون ها لیتر آب در کوچه پس کوچه های شهر به علت فرسودگی یا شکستگی لوله آب باشیم.