آرشیو یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۵۸
اقتصادی
۴

دبیر انجمن برنج خبر داد

آغاز برداشت برنج در گیلان و مازندران

دبیر انجمن برنج گفت: برداشت برنج در دو استان مازندران و گیلان آغاز شده و پیش بینی می کنیم، با توجه به بارش های پر بار بهار امسال، دو میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور تولید شود.

جمیل علیزاده شایق در گفت وگو با خبرگزاری فارس از آغاز برداشت برنج در استان های مازندران و گیلان خبر داد و افزود: با وجود کاهش بارندگی ها در پایان سال گذشته و پیش بینی خشکسالی خوش بختانه بارش های بهار امسال و پرباری آن یک مقدار از این خشکی ها را جبران کرد تا جایی که از مجموع 237 هزار هکتار کشت برنج در دو استان گیلان و مازندران تنها دو هزار هکتار آن هم در نقاطی که پیش از این نسبت به تامین آب آن هم هشدار داده شده بود، خشکی وجود دارد.

وی از آغاز برداشت مکانیزه برنج از روز چهارشنبه هفته گذشته در استان مازندران خبر داد و گفت: پیش بینی ما این است که امسال به هیچ عنوان کاهش تولید نداشته باشیم و محصول خوب و با کیفیتی هم در دو استان مازندران و گیلان تولید شود.دبیر انجمن برنج ادامه داد: امسال هم مانند سال گذشته پیش بینی شده که دو میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور تولید بشود. بنابراین امسال در نهایت به واردات یک میلیون تن برنج نیاز است نه بیشتر. البته با توجه به بارندگی های خوبی که اتفاق افتاده برخی افراد در استان مازندران کشت رتون (کشت دوم) را انجام داده اند، اگر چه مورد تایید ما و سازمان تحقیقات و ترویج نیست.علیزاده شایق در مورد کشت برنج در سایر استان های کشور هم گفت: با آنکه وزارت جهاد کشاورزی سخت گیری های زیادی برای طرح نکاشت برنج در استان های دیگر کرده بود، اما کشاورزانی که آب در دسترس داشتند، کار خودشان را کردند و دوباره برنج کاشتند. البته استان هایی هم که آب نداشتند، برنج نکاشتند.دبیر انجمن برنج همچنین با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در مهار آب های شمالی کشور تاکید کرد: حالا که قرار است دو استان مازندران و گیلان بار تولید برنج را در کشور به دوش بکشند، بهتر است که وزارت نیرو آب های سرگردان دو استان مازندران و گیلان را مهار کرده و به جای آنکه این آب ها به دریای خزر بریزد که سهم اندکی از آن نصیب ما می شود، آن را روانه مزارع برنج این دو استان بکنند.