آرشیو دوشنبه ۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۴۱
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

ملکه بی تاج

محمد انور السادات سیاستمدار نظامی مصری بود. او سومین رییس جمهور مصر بود و این سمت را از تاریخ 15 اکتبر 1970 تا روز ترورش توسط جهاد اسلامی مصر در تاریخ 6 اکتبر 1981 به عهده داشت. وی اولین حاکم یک کشور عرب بود که پیمان سازش را با دولت رژیم صهیونیستی امضا کرد و این کشور را بی چون و چرا به رسمیت شناخت. هرچند این پیمان در افکار عمومی غرب یک موفقیت جدی برای رژیم صهیونیستی محسوب و انور سادات به عنوان فردی «صلح طلب» معرفی می شد اما افکار عمومی اغلب اعراب مسلمان مخالف این قرارداد بود. در سپتامبر سال 1981، سادات اقدام به سرکوب و دستگیری گروه های مختلف سیاسی در جهت آرام کردن و کنترل کامل اوضاع مصر کرد که موج دستگیری ها در خارج از مصر با محکومیت های بین المللی مواجه شد. جهان سادات، همسر محمد انور سادات، خاطرات دوران کودکی خود را باز می گوید و با اشاره به تاریخ و جغرافیای مصر، به شرح وقایع و اوضاع سیاسی _ اجتماعی در دوران حکومت پادشاهی می پردازد. سپس ضمن حکایت ماجرای آشنایی خود با همسرش، چگونگی شکل گرفتن سازمان افسران آزاد در مصر و کودتای 1952 به رهبری عبدالناصر را شرح می دهد و از ماجراهای پشت پرده جنگ شش روزه می گوید. پس از آن وقایع دوران زمامداری همسرش و ناآرامی ها و شورش های مکرر در مصر جنگ اکتبر 1973 با اسراییل و گزینش راه صلح با اسراییل را به تفصیل بیان می کند. جهان سادات در مقام بانوی اول مصر از سال 1970 تا 1981، جزییاتی از مسائل پشت پرده در مصر و سرانجام ترور همسرش و پیامدهای پس از آن را شرح می دهد: روایتی از زندگینامه مردی که بسیاری از مصریان او را خائن می دانند.

پارسی گویان در سبک هندی

در همه ادوار تاریخی، نوعی هماهنگی و همسازی میان شاخه های مختلف فرهنگ و هنر وجود دارد: برای نمونه معماری، مجسمه سازی، تئاتر و حکمت اندیشی در یونان قدیم با هم شکوفا شد. همچنان که در عصر رنسانس نقاشی، مجسمه سازی، معماری، تئاتر و شعر با هم احیا شد و تکامل یافت. در فرهنگ و تمدن ایران بعد از اسلام، این همسویی در رشته های گوناگون کاملا محسوس است و بهترین شاهد آن عصر صفوی است که نستعلیق، مینیاتور، قالی، خاتم، تذهیب، معماری، گچ بری و... با نازک کاری های غزل سبک هندی و نوآوری های چشمگیر در حکمت معالیه پهلو می زند. «مجموعه خیال» با تمرکز بر شعر شاعران کمتر شناخته شده در ادبیات فارسی درصدد نشان دادن جایگاه آنها در تطور شعر و ادبیات فارسی است. این مجموعه درواقع معرفی مختصر و مروری بر مهم ترین ابیات از چهل و شش شاعر پارسی گوی در سبک هندی است که توسط انتشارت «نشر نو» منتشر شده است. از جمله شاعرانی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است می توان به بابا فغانی شیرازی، وحشی بافقی، غنی کشمیری، نظیری نیشابوری، شاپور تهرانی، اقبال لاهوری، کلیم همدانی، قصاب کاشانی، ناظم هروی و... اشاره کرد.

مردی که چراغ جادو داشت

هانری کربن، اولین مترجم آثار مارتین هایدگر به زبان فرانسه و همچنین معرفی کننده فلسفه اشراق سهروردی و حکمت متعالیه ملاصدرا به اروپاییان بوده است. وی صاحب مکتبی در تاریخ فلسفه اسلامی و معتقد است فلسفه اسلامی معادل فلسفه عربی نیست و با مرگ ابن رشد پایان نیافته است، بلکه سنتی زنده و پویاست که در شرق جهان اسلام، به خصوص حوزه فرهنگی ایران، تداوم یافته و با بهره گیری از احادیث امامان شیعه و امتزاج با فلسفه ایران باستان و عرفان نظری به اوج رسیده است. همچنین از پایه گذاران فلسفه تطبیقی است که به نقادی فلسفه مدرن غرب بر اساس سنت فلسفه اسلامی می پردازد. کربن گرچه هنگام تولد پروتستان بود، با سنت کاتولیک پرورش یافت. در 1928 از طریق مدیر بخش مطالعات اسلامی سوربن با نوشته های سهروردی آشنا شد. سال ها بعد کربن اظهار داشت که آشنایی اش با سهروردی، تکلیف سرنوشت معنوی او را برای عبور از این جهان مشخص کرد. وی استاد شیعه شناسی دانشگاه سوربن و مدیر بخش تحقیق در مدرسه عالی مطالعات دانشگاه سوربن و نیز بنیانگذار و رییس اداره مطالعات ایرانی «انجمن ایرانشناسی فرانسه در تهران» تهران بوده است. «هانری کربن» نوشته شایگان هم برای آنانی که در طلب آشنایی با آثار کربن هستند و هم برای آنانی که با آثار وی مانوسند، سودمند است.