آرشیو دوشنبه ۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۹
فرهنگ: صنایع فرهنگی
۱۲

مسئولان چوب لای چرخ تولید نگذارید

عرصه نوشت افزار، حوزه مهمی است که متاسفانه توسط سازمان ها، نهادها و ارگان های دولتی، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در این بین فضا برای ورود کاراکترهای غربی نیز بیشتر فراهم می شود، جریانی که آسیب های مخربی به ذهن و روح کودکان ما وارد می کند. این مساله دغدغه ای شد که ما بر اساس آن در مجموعه بهشت تصمیم گرفتیم برای گسترش استفاده از نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی تلاش کنیم.

با این حال با وجود توسعه تولیدکنندگان ایرانی باز هم در جایی مثل یزد که من هم در جریان آن هستم متاسفانه حواشی ای ایجاد شده بود که فروشندگان لوازم التحریر به بهانه نداشتن سود، قیمت بالا و استقبال کم مردم از عرضه محصولات داخلی خودداری می کردند؛ این در حالی است که هیچ کدام از این موارد صحت ندارد و اغلب ما شاهد استقبال مردم از نمایشگاه هایی که برگزار شده اند، بوده ایم؛ ضمن این که در عین کیفیت کالای ایرانی که همتراز و حتی گاهی بیشتر از نمونه های خارجی آن است، در این روزها در فروشگاه ایران نوشت علاوه بر دفتر مشق، دفترچه یادداشت، کلاسور، دفترهای فانتزی و جامدادی تولیدی خود مجموعه بهشت، محصولات و نوشت افزار داخلی سایر مجموعه ها نیز عرضه می شود. با تمام اینها در بحث نوشت افزار علاوه بر اهمیت تولید داخل، مسائل فرهنگی نیز بسیار با اهمیت است و باید طرح هایی در نظر گرفته شود که از ویژگی های ایرانی - اسلامی برخوردار باشند؛ موضوعی که حتی خانواده ها هم در خریدهایشان به دنبال آن هستند؛ اما به دلیل نبودن حلقه واسط در این زمینه، برای دسترسی به آنها بسیار دچار مشکل می شوند

درباره حمایت مسئولان هم باید بگویم که در چنین شرایطی، با توجه به نگاهی که وجود دارد، همین که آنها چوب لای چرخ تولیدات ما نگذارند، ما راضی هستیم. در این باره تقاضای من این است در مسیر پیش رو با برنامه ریزی برای فرهنگ حرکت کنند؛ اتفاقی که مدت هاست کمبود آن حس می شود و باید اقدامی برای آن صورت بگیرد.

در ادامه بعد از این برنامه ریزی ها و بازگذاشتن دست تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان لازم است با حمایت های مناسب، برای توزیع محصولات ایرانی - اسلامی ترغیب شوند و به تعامل و همکاری با تولیدکنندگان بپردازند. این گونه می توان انتظار داشت که تولیدات ایرانی هم سهم بیشتری در این بازار پیدا می کنند.