آرشیو پنجشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۳۶
اجتماعی
۲۱
سررسید

برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نکرده ایم

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران در آذرماه سال 96، با قطعیت اعلام کرد که فضای سبز تهران صد درصد با آب خام یعنی آب چاه و قنوات آبیاری می شود. او در همان روز با اعلام اینکه آبیاری فضای سبز با آب شرب ممنوع است، به مردم تعهد داد که این اتفاق هرگز در تهران نخواهد افتاد. مختاری البته گفته بود که بجز آبخوری و سرویس های بهداشتی بوستان ها و پارک ها، کل آب مصرفی در این فضاها از آب غیرشرب است. اما حالا مدیرعامل آبفای استان تهران در تازه ترین اظهار نظر خود که مربوط به دیروز است اعلام می کند که شهرداری تهران فضای سبز برخی نقاط را با آب آشامیدنی آبیاری می کند. محمد رضا بختیاری با بیان تاکید بر اینکه شهرداری تهران، مصرف کننده اصلی ذخایر آبی تهران است، گفته است که شهرداری تهران ادعا می کند که به هیچ عنوان فضای سبز را به وسیله آب آشامیدنی آبیاری نمی کند، منتهی بررسی های ما نشان می دهد که این مساله وجود دارد.

پیگیری: مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز با بیان اینکه بختیاری، مدیرعامل آبفا در تماس با او، اعلام کرده چنین حرفی نزده و این گفته ها را تکذیب می کند، به «ایران» می گوید: اصلا چنین چیزی امکانپذیر نیست، ما به دفعات اعلام کرده ایم که شهرداری تهران برای آبیاری بوستان ها و فضای سبز درون و برون شهری به هیچ وجه از آب شرب استفاده نمی کند. ما در این زمینه صرفا از آب خام غیر شرب استفاده می کنیم. برای این منظور شبکه خام جداگانه تعریف کرده ایم.

نتیجه: علی محمد مختاری می گوید که موکدا به مراجع ذیربط ازجمله سازمان آبفا اعلام کرده ایم که در صورت مواجهه با آبیاری فضای سبز با آب شرب مجاز هستند که انشعاب واحد مربوطه را قطع کرده و با آنها برخورد قانونی کنند. ما بارها به آنها گفته ایم که کلید این کار دست آبفایی هاست و می توانند هر طور که قانون تعیین کرده، برخورد کنند. چراکه ماهم معتقدیم که استفاده از آب شرب برای آبیاری، گناه است و هرگز چنین کاری را انجام نمی دهیم. درحالیکه در سال 65، همه فضای سبز تهران با آب شرب آبیاری می شد. اما حالا سالهاست که این اتفاق نمی افتد.