آرشیو پنجشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۲
سینما
۱۲

سیف علی خان زیر تیغ اعتراض سیاسیون

عدم مصونیت «بازی های مصون»

«بازی های مصون» تازه ترین کار هنری سیف علی خان در هند جنجال به پا کرده است.

او در این درام پرتنش دلهره آور در نقش افسر پلیس صدیق و فداکاری ظاهر شده که با دردسرها و بحران های زیادی روبه رو می شود. اما مشکلات این مامور در زندگی حرفه ای و شخصی اش، با استقبال گسترده تماشاگران تلویزیون همراه بوده است.

بازی های مصون محصول هندی شبکه پرسروصدای نتفلیکس است و پخش بسیار موفقی در هند و کشورهای همسایه آن داشته است. به صورت طبیعی، سیف علی خان که در چند سال اخیر فیلم سینمایی موفقی روی پرده نداشته، از موفقیت بالای مجموعه اش بسیار راضی و خشنود به نظر می رسد. اما در کنار این موفقیت، داستان و محتوای مجموعه او با انتقادهایی هم روبه رو بوده است.

آنچه باعث جنجال در هند شده، اپیزودی از مجموعه است که مخالفان مجموعه ادعا می کنند در آن، به راجیو گاندی نخست وزیر سابق هند توهین شده است. نه تنها بسیاری از مردم هند از این اتفاق ناراحت و ناخشنود هستند، بلکه گروهی از سیاستمداران هم علیه سازندگان مجموعه به دادگاه شکایت کرده اند. در این میان، واکنش راهول گاندی جالب توجه بوده است. پسر جوان نخست وزیر ترور شده هند که رهبر حزب کنگره هند هم هست در توییتر نوشت: «آزادی بیان حق مسلم و ابتدایی همه و از جمله سازندگان این مجموعه است، اما باید این آزادی را کنترل کرد تا به هرج و مرج منتهی نشود. پدرم برای هند زندگی کرد و جانش را داد و نمایش یک کاراکتر تخیلی در یک مجموعه اینترنتی، هیچ وقت این واقعیت را تغییر نخواهد داد.»

به نوشته سایت بالیوود هنگاما، آنوراگ کاشیاب کارگردان مجموعه از این توییت استقبال کرده و آن را نشانه خرد و پختگی راهول گاندی ارزیابی کرده است. اما به نظر نمی رسد مردم خشمگین با اظهارات راهول گاندی آرام شده باشند.

آنها در هند کمپینی برای تحریم مجموعه به راه انداخته اند. این در حالی است که سیف علی خان هم از آزادی بیان در کشور هند سخن گفته و با اشاره به تظاهرات اخیر مردم لندن علیه دونالد ترامپ، نتیجه گیری کرده که هم مردم و هم هنرمندان باید اجازه بیان دیدگاه شان را درباره سیاستمداران داشته باشند.