آرشیو سه‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۴۸
سیاست
۴

نظام جمهوری اسلامی اساسا با فساد سازگار نیست

دکتر محمدحسین فرهنگی ( نماینده اصولگرای تبریز در مجلس)

در بحث مبارزه با فساد باتوجه به آنکه به نظر می رسد بیش از هر چیز نیازمند مدیریت صحیح و موثر هستیم، ما نیازمند مدیریتی هستیم که بتواند در پیشبرد اهداف به نفع ملت فعالیت کند و این فعالیت هم مفید و موثر باشد و هم از نارسایی ها و کاستی ها جلوگیری کند.

واقعیت آن است که نظام جمهوری اسلامی، نظامی است که اساسا با فساد سازگاری نداشته و با آن برخورد می کند. اینکه می بینیم که هرگاه فسادی علنی می شود، دادگاه برگزار شده و به این تخلفات رسیدگی می شود، به این علت است که جمهوری اسلامی با فساد سازگار نیست. به این اعتبار علت بروز فساد در شرایط فعلی، مدیریت ناصحیح است.

وقتی مدیریت کارآمد نیست و تصمیمات مدیریتی اصولی اتخاذ نشده و به خوبی نیز اجرا نمی شود، بروز این مفاسد نیز طبیعی است. ضمن آنکه بعضا تصمیمات درست اتخاذ می شود اما در اجرای آن با مشکل روبه رو می شویم که نمونه آن، تصمیم اخیر دولت درمورد تک نرخی کردن ارز و دلار 4200 تومانی بود که اگرچه تصمیم درستی بود اما به شرطی موثر می افتاد که در مواردی معین همچون کالاهای اساسی یا دارو مورد استفاده قرار می گرفت. حال آنکه دیدیم در همان گام نخست، به موضوعات دیگر اختصاص یافت که این اتفاق نیز نشان می دهد مشکل در مدیریت است.

این در حالی است که طبیعتا اگر مدیریت کارآمد بود، از همان ابتدا به نحوی مناسب عمل می کرد و هم در تعیین اولویت ها و هم نحوه اقدام و اجرایی کردن تصمیمات، اصول دقیق مدیریتی را مدنظر قرار می داد. با این حساب شاید تنها چاره کار این باشد که مدیریتی کارآمد روی کار بیاید. نکته حایز اهمیت دیگر اینکه این تغییر مدیریت، حتی می تواند تا سطح تغییر دولت ادامه یابد.

به بیان دیگر اگر دولت احساس می کند که نمی تواند کار را به خوبی انجام دهد، باید این مساله را اعلام کند تا کسانی که از این آمادگی برخوردار هستند، پای کار بیایند.