آرشیو سه‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۶
سلامت
۱۴

سیر؛ سپری در برابر سرطان

منبع: ایسنا

سیر به عنوان جزئی از خانواده ای که در آن پیاز، پیازچه و تره فرنگی هم قرار دارند، دارای ترکیباتی است که فواید زیادی برای سلامت دارد.

طبق نتایج تحقیقاتی جدید، سیر می تواند موجب بهبود سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن شود و به پیشگیری و همچنین مقابله با سرطان کمک کند. بعلاوه مصرف سیر با کاهش میزان تری گلیسیریدها و کلسترول خون همراه است.

به گفته محققان، بسیاری از ترکیبات سیر، شامل آنتی اکسیدان ها و آلیسین است که دارای خواص ضدباکتریایی هستند. برخی از فواید سیر در خام و برخی پخته آن وجود دارند.پس توصیه می شود همیشه سیر را خام مصرف نکنید و گاهی اوقات آن را به شکل پخته آماده کرده و به غذای تان بیفزایید.

سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد. خوردن سیر مجاری تنفس و خون را پاک می کند و با این کار از شدت تنگی نفس کاسته و گاهی موجب درمان آن می شود. همچنین سیر روده ها را از عفونت ها پاک می کند بخصوص در اطفال با تیفوئید و دیفتری مقابله کرده و مسکن سیاه سرفه و خروسک است. بعلاوه سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B1، B2 و B3 است.

مطالعاتی روی تعدادی زیادی از افراد انجام شد و نتایج حاکی از ارتباطاتی بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از قبیل معده، روده، مری، پانکراس و سینه است. نتایج مطالعه های گسترده ای در حوزه زنان در آمریکا نشان داده است که ارتباط قابل توجهی بین مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده وجود دارد. همچنین خطر ابتلا به سرطان روده در زنانی که مقدار زیادی سیر مصرف می کنندتا 50 درصد پایین تر می آید.