آرشیو سه‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۶
فن آوری
۱۵

نقشه راه رایانش ابری کشور تدوین شد

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که نقشه راه رایانش ابری کشور، توسط فعالان این حوزه تدوین شده است، اعلام کرد: با مشارکت جدی فعالان بخش خصوصی، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و دست اندرکاران حوزه فناوری، می توان شاهد تحولات چشمگیر در این حوزه بود.

دکتر محمد خوانساری در گفت وگو با ایرنا گفت: معمولا تدوین نقشه راه در حوزه فناوری از سوی حاکمیت انجام می گیرد و به فعالان این حوزه ها ابلاغ می شود، اما در فناوری های نوین، دیگر بخش ها از دولت جلوتر هستند و شاید فعالان این حوزه، خود اقدام به تهیه نقشه راه کنند و انتظاراتشان را از دولت مشخص کنند، بهتر باشد.

وی با بیان این که شرکت ها و فعالان حوزه رایانش ابری برای رسیدن به نقشه راه مشترک تلاش های خوبی انجام داده اند، ادامه داد: در برخی از موضوعاتی که در فناوری های کمتر توسعه یافته مانند داده های بزرگ و اینترنت اشیا، تدوین نقشه راه برعهده حاکمیت بوده اما در مورد فناوری هایی که به بلوغ رسیده است مانند رایانش ابری، تدوین نقشه راه از سوی فعالان، می تواند سرعت رشد و سطح آمادگی بازار را نیز بیشتر کند.

گفتنی است رایانش ابری، مدل رایانشی بر پایه شبکه های رایانه ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به کارگیری شبکه ارائه می کند.