آرشیو چهارشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۷
جامعه
۱۸

مخالفت قاطع با طرح جدید سربازی داوطلبانه

معاون حقوقی و امور مجلس ستادکل نیروهای مسلح از مخالفت ستادکل با طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی که در رسانه ها تحت عنوان داوطلب بسیجی و خدمت حرفه ای مطرح شده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسعود مطهر درباره طرحی که اخیرا از سوی یکی از نماینده های مجلس با عنوان «داوطلب بسیجی» مطرح شده است، افزود: طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مطرح شد که پس از بررسی های مختلف این طرح با مخالفت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون امنیت ملی و همچنین ستادکل نیروهای مسلح رد شد.

وی عنوان کرد: این طرح دارای مغایرت های فراوان در تمام مواد با قانون اساسی است و به عبارتی طرح خامی است که قابلیت اجرا ندارد، اما طوری آن را مطرح کرده اند که گویا قانون سربازی، اختیاری شده و تنها ستادکل با آن مخالفت کرده است.

مطهر ادامه داد: به عنوان مثال در یکی از مواد این قانون این طور آمده هر فردی که نمی خواهد به سربازی برود، باید معادل سه برابر هزینه یک سرباز در طول خدمت را یکجا یا قسطی پرداخت کرده و این هزینه برای خود سربازان در حال خدمت صرف شود که این اقدام مصداق بارز فروش سربازی و برخلاف قانون اساسی و منافع کشور است و برفرض اگر اجرا می شد، آن وقت افراد دارای تمکن مالی از سربازی معاف شده و افراد ضعیف تر جامعه باید به سربازی بروند که این مغایر با عدالت اجتماعی است.

معاون حقوقی و امور مجلس ستادکل نیروهای مسلح افزود: همچنین یکی دیگر از موارد مطرح شده در این طرح آن است که 90 درصد حقوق کارکنان، به سربازان داده شود در حالی که هم اکنون اجرای چنین امری با توجه به مشکلات بودجه ای و اعتباری موجود امکان ندارد و اتفاقا قانون آن وجود دارد.

وی درباره وضعیت فعلی این طرح نیز یادآور شد: بنا شد تا طرح دوباره در کارگروه کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شود.