آرشیو شنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۹
اقتصادی
۴

وزارت جهاد کشاورزی: مصرف روغن در ایران 8 کیلوگرم بیشتر از متوسط جهانی است

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: متوسط سرانه مصرف روغن در جهان برای هر نفر 12 کیلوگرم و در ایران 20 کیلو است و به همین دلیل میزان گرفتگی عروق و سکته های قلبی بالا رفته.

علیرضا مهاجر در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف روغن در جهان برای هر نفر 12 کیلوگرم است، تصریح کرد: متوسط سرانه مصرف در ایران 20 کیلوگرم است و به سبب بی کیفیتی روغن های وارداتی نسبت به داخلی و افزایش سرانه مصرف، میزان گرفتگی عروق و سکته های قلبی بالا رفته.

وی درباره وضعیت برداشت کلزا گفت: برداشت کلزا هفته آینده به پایان می رسد که براساس آخرین آمار 325 هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شده و تاکنون بیش از 674 میلیارد تومان معادل 70 درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگرچه امسال پیش بینی می شد که تولید کلزا به بیش از 350 هزارتن برسد، اما به سبب خسارت سرمازدگی اخیر این میزان به 330 هزارتن تا پایان فصل برداشت خواهد رسید.مهاجر با اشاره به اینکه امسال از مجموع تولید کلزا 130 هزار تن روغن استحصال خواهد شد، بیان کرد: 205 هزارتن کنجاله از دانه های کلزا تولید می شود و 16 تا 18 درصد روغن مورد نیاز از منابع داخلی تامین می شود که این امر 450 میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت. میزان واردات دانه های روغنی به میزان واردات روغن خام بستگی دارد، اما نظر برآن است تا میزان واردات دانه های روغنی افزایش یابد.

وی افزود: براساس قانون خرید تضمینی، دولت همه ساله باید قیمت تضمینی محصولات را نسبت به تورم افزایش دهد و این درحالی است که در چند سال اخیر قیمت این محصول را بر مبنای قانون افزایش نداده ایم، انتظار می رود امسال این رقم جبران شود تا کشاورزان به سمت و سوی محصولات بازار پسند و غیر استراتژیک که مورد نیاز کشور نیست، نروند.