آرشیو شنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۹
صفحه آخر
۱۲

تعطیلی اینجرلیک و خروج از ناتو/ 2 درخواست مردم از اردوغان پس از تحریم های آمریکا

مردم ترکیه تحریم دو وزیر این کشور توسط واشنگتن را به شدت محکوم کردند و از آنکارا خواستند از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) خارج شود و پایگاه آن در خاک ترکیه را هم تعطیل کند.

مردم ترکیه در شبکه های اجتماعی به اقدام «دونالد ترامپ» و وزیر خزانه داری وی در تحریم دو وزیر دولت آنکارا به شدت واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

وزیر خزانه داری آمریکا «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه بازداشت «اندره برونسون» کشیش آمریکایی، مورد تحریم قرار داد. برونسون در پی وقوع کودتای نافرجام در ترکیه (25 تیر 1395) توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت و به اتهام جاسوسی محاکمه و محکوم شد. وی هم اکنون در ترکیه در بازداشت خانگی به سر می برد.

مردم ترکیه در واکنش به تحریم دو وزیر این کشور توسط واشنگتن، آن را حمله به کل جمهوری ترکیه دانستند. آنها از طریق پیام های خود در شبکه های اجتماعی، اعلام کردند در کنار دولت و علیه آمریکا خواهند ایستاد.

مردم ترکیه همچنین، از آنکارا خواستند دست به اقدام تلافی جویانه شدید علیه آمریکا بزنند و در اولین اقدام، پایگاه «اینجرلیک» را تعطیل کند و از پیمان ناتو نیز خارج شود.

این موضعگیری یکپارچه مردم به همراه موضع قاطع مقامات آنکارا علیه آمریکا، باعث شد که مقامات آمریکایی دچار انفعال شوند. در همین رابطه، «مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا طی ملاقات با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، خواستار حل این مسئله شد.

«چاووش اوغلو»، در این دیدار که در سنگاپور انجام شد، طی اظهارات طعنه داری، خطاب به خبرنگاران گفت: طرف آمریکایی درک کرده است که نمی توان با زبان تهدید و تحریم، به نتیجه ای دست یافت.

البته، خشم آمریکایی ها از مقامات ترکیه چندان ربطی به ماجرای کشیش برونسون ندارد، بلکه آمریکا به خاطر نزدیکی آنکارا به روسیه، عصبانی است.

به گزارش فارس، «رنه کلارک کوپر» دستیار وزیر خارجه آمریکا، در همین رابطه، گفت که خرید سامانه «اس-400» روسیه توسط ترکیه، برای واشنگتن فاجعه بار است و می تواند به گسست روابط میان آنکارا و واشنگتن بینجامد.