آرشیو شنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۹
حوادث - اخبار کشور
۱۱

موفقیت یک ایرانی در کسب مدال «فیلدز» ریاضیات

کوچر بیرکار، یک کرد ایرانی که در دانشگاه کمبریج تدریس می کند، موفق به دریافت جایزه «فیلدز» شد که از آن به عنوان نوبل ریاضی یاد می کنند.

به نوشته یورونیوز، بیرکار چهارشنبه دهم مرداد این جایزه را به همراه چهار برگزیده دیگر در جریان کنگره بین‎المللی ریاضیات در شهر ریودوژانیرو برزیل دریافت کرد.

پیتر شولتز، ریاضیدان 30 ساله آلمانی، آلسیو فیگالی، ریاضیدان 34 ساله از ایتالیا که در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه نیز عضویت دارد، به همراه اکشای ونکاتش دانشمند 34 ساله هندی که در دانشگاه استنفورد تدریس می کند، از دیگر برندگان جایزه فیلدز امسال بودند.

پروفسور کوچر بیرکار،(فریدون درخشانی) متخصص در هندسه جبری در سال 1978 میلادی در روستایی در استان کردستان در نزدیکی مرز ایران و عراق متولد شد و حدود 20 سال پیش به انگلیس مهاجرت کرد.

به گزارش یک سایت اطلاع‎رسانی در برزیل، مدال فیلدز دقایقی پس از اهدا به ریاضیدان ایرانی در یکی از سالن‎های برگزاری مراسم دزدیده شد. این گزارش حاکی است که دانشمند ایرانی مدال خود را که به همراه موبایل و کیف پولش درون پاکتی قرار داشت بر روی میزی گذاشته بود، اما در یک لحظه غفلت ناگهان متوجه شد که پاکتش را دزدیده اند!

او به محض مطلع شدن از ماجرا برگزارکنندگان را در جریان قرار داد. مسئولان برگزاری دقایقی بعد پاکت را زیر یک تریبون پیدا کردند، اما از مدال و کیف پول خبری نبود!

این جایزه هر چهار سال یکبار به چهار دانشمند حوزه ریاضی که کمتر از 40 سال دارند، اهدا می‎شود.

جایزه فیلدز امسال در جریان برگزاری کنگره جهانی ریاضی در ریودوژانیرو به برگزیدگان اهدا شد. در این مراسم که برای نخستین بار در نیمکره جنوبی برگزار می شد حدود سه هزار نفر شرکت داشتند.

گفتنی است، مریم میرزاخانی، ریاضیدان جوان ایرانی که به دلیل بیماری سرطان از دنیا رفت نخستین زنی بود که در سال 2014 موفق به دریافت این جایزه شد.