آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۴
اجتماعی
۲۱
سررسید

کاهش یک و نیم درصدی اسیدهای چرب ترانس در محصولات غذایی

اوایل اردیبهشت ماه امسال حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نخستین مجمع سلامت استان تهران در جمع خبرنگاران وعده داد؛ بر اساس تصمیمی که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس جمهوری گرفته شده است اسید چرب ترانس به طور کامل تا پایان این دولت از محصولات غذایی حذف می شود.

پیگیری: چربی ترانس میزان کلسترول بد (LDL) را بالا و میزان کلسترول خوب (HDL) خون را پایین می آورد. بالا بودن میزان LDL و پایین بودن میزان HDL ترکیبی است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به شدت در زنان و مردان افزایش می دهد و حتی می تواند کشنده باشد. متخصصان تغذیه توصیه می کنند، زمانی که برچسب اطلاعات مواد غذایی را بررسی می کنید، حتما میزان چربی ترانس آن را نیز بررسی کنید چرا که حتی اگر کمتر از نیم گرم باشد، برای سلامتی مضر است. به گفته دکتر سیدهدایت حسینی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور، امروزه اسید چرب از نوع ترانس به عنوان یکی از عوامل خطر تغذیه ای شناخته می شود که موجب بیماری های قلبی و عروقی و بسیاری از بیماری های غیر واگیر می شود. علاوه بر این چربی های ترانس نقش فوق العاده ای در بار بیماری ها دارند و تقریبا 70 تا 75 درصد علت مرگ و میر در کشور ما نیز منتسب به بیماری های غیرواگیر است.در این میان چربی های ترانس مهم ترین عامل تغذیه ای ابتلا به بیماری های غیرواگیر است. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در چند سال اخیر برنامه های زیادی را در جهت کاهش اسیدهای چرب پیش بردند با این حال میزان این چربی ها در روغن های خوراکی در 15 سال گذشته بیش از 20 درصد گزارش شده است که تاثیر آن را در بار بیماری های غیرواگیر می بینیم.

دکتر حسینی درباره حذف چربی های ترانس در محصولات غذایی به «ایران» می گوید: سیاست گذاری های دولت در چند سال اخیر به گونه ای بود که میزان استفاده از روغن های ترانس روند نزولی داشته و بیشتر روغن های موجود در بازار زیر یک و نیم درصد چربی ترانس دارند. حد مجاز استاندارد ترانس ها در محصولات غذایی و روغن ها 2 درصد است.

نتیجه: به گفته رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور، یکی از اهداف بسیاری از کشورها در ارتباط با مواد غذایی کاهش اسیدهای چرب ترانس به زیر نیم درصد است البته هر اندازه به نقطه صفر نزدیک می شویم کاهش ترانس ها به دلیل صنعت تکنولوژیک و فرآیند تولید، پالایش و تسویه روغن ها سخت تر و پیچیده تر است. گزارش های طرح پایلوت موسسه تحقیقات تغذیه ای کشور نیز گواه بر این ادعاست که در بسیاری از محصولات غذایی روغن های ترانس به کمتر از یک و نیم درصد کاهش یافته است هر چند هنوز میزان چربی های ترانس در برخی مواد غذایی از این عدد بیشتر است. دکتر حسینی می گوید: چشم انداز حذف اسیدهای چرب ترانس به یک بازه زمانی حداقل 7 ساله نیاز دارد و قطعا تا پایان سال اسیدهای چرب ترانس به صفر نخواهد رسید، چرا که هر اندازه به سمت حذف ترانس ها نزدیک می شویم سرعت کمتر می شود ولی شیب همچنان در جهت کاهش ترانس ها است.