آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۲۱۲
دیپلماسی
۱۵
روزنه

گره در انتقال پول از آلمان به ایران

یک ماه زمان کافی بود برای اینکه آمریکایی ها، آلمانی ها را متقاعد کنند تا به هر طریق ممکن از انتقال پول از هامبورگ به ایران پیشگیری کنند.

اواسط تیرماه بود که رسانه های آلمانی به نقل از مقامات این کشور خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه ایران قصد دارد 300 میلیون یورو (353 میلیون دلار) از دارایی های خود را از بانک تجارت ایران- اروپا به تهران منتقل کند. این انتقال اما قرار بود به صورت چمدانی و از طریق هواپیما انجام شود. این کار نیازمند موافقت دولت آلمان بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: مقامات آلمانی با درخواست واشنگتن برای تغییر قوانین پولی خود برای جلوگیری از انتقال 300 میلیون یورو از هامبورگ به ایران موافقت کرده و قرار است به زودی تمهیدات جدیدشان را ارائه دهند. مقامات آلمانی قرار است در ماه جاری (میلادی) قوانین پولی را ارائه دهند که می تواند انتقال پول ایران به خاک این کشور را به تاخیر بیندازد یا حتی از آن جلوگیری کند. مقامات آلمان پس از تلاش و اصرارهای واشنگتن برای جلوگیری از انتقال بیش از 300 میلیون یورو پول ایران که در یکی از حساب های بانکی متعلق به این کشور در هامبورگ ذخیره بود، موافقت کرده اند تا قوانین مالی جدیدی را وضع کنند که به گفته مقامات آمریکا می تواند روند انتقال این پول را پیچیده یا حتی متوقف کند.

بنابر این گزارش، موضوع انتقال پول ایران از هامبورگ به یک چالش و دلخوری در روابط آلمان و آمریکا تبدیل شده بود.

پیش تر وزیر دارایی آلمان در گفت وگو با روزنامه بیلد درخواست ایران برای انتقال 300 میلیون یورو پول نقد از این کشور به مقصد تهران را تایید کرد و گفت که هم اکنون، سازمان های نظارتی مالی در حال بررسی این درخواست هستند، چراکه تمام نقل وانتقالات بزرگ پول از سوی کشورهایی که احتمال حمایت آنها از تروریسم و پول شویی وجود دارد، همین رویه را طی می کنند.

پیش از این رسانه های آمریکایی از تلاش دولت این کشور برای متقاعدکردن مقامات آلمانی برای ممانعت از انتقال پول ایران که جمهوری اسلامی ایران خواهان دریافت نقدی آن است، خبر داده بودند. سپس بانک مرکزی آلمان اعلام کرد که برای ممانعت از یکی از بزرگ ترین انتقالات وجه نقد تاریخ آلمان در قوانین خود بازنگری خواهد کرد.