آرشیو دوشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۵۳
جامعه
۱۳
گردشگری

فرید قاسمی: برای طراحی و ساخت هتل به جامعه شناسی توجه کنید

گروه اجتماعی| فرید قاسمی یکی از معمارانی است که در استفاده از نرم افزارهای طراحی مهارت فراوانی دارد.

او طی دو دهه گذشته بخش عمده ای از فعالیت هایش را روی طراحی مراکز اقامتی مانند هتل ها متمرکز کرده است. با این پیشینه می تواند درباره کاستی های این حوزه سخن بگوید و برای رونق طراحی باکیفیت مراکز اقامتی ایده هایش را به اشتراک بگذارد. این گفت وگوی کوتاه به همین بهانه انجام شده است.

شما در حوزه معماری فعالیت می کنید و بخش عمده ای از تمرکزتان روی طراحی مراکز اقامتی و گردشگری بوده است. به نظر شما با توجه به وضعیت ایران و جایگاه آن در گردشگری چه اقداماتی باید در این حوزه صورت گیرد؟

در 10 سال به دلیل علاقه فراوانم به حوزه گردشگری و توریسم روی این حوزه مطالعه کرده ام. به نظر من باید در راستای درک و گسترش این کاربری در حوزه معماری قدم های جدی برداشته شود.

همان طور که بر همگی دست اندر کاران روشن است، ساختار و تولید فضاهای گردشگری و اقامتی در حوزه توریسم بسیار پر هزینه و گران است.

اگر طراح و برنامه ریز در این عرصه قبل از هر گونه اقدام بتواند برای سرمایه گذار دلایل ایجاد و مقرون به صرفه بودن هدف مورد نظر را نمایش دهد، می توان به جرات گفت سرمایه گذاران بیشتری با طیب خاطر در این حوزه وارد می شوند.

به نظر شما یک معمار به ویژه در حوزه هتل سازی نیازمند چه اطلاعات دیگری برای طراحی بهتر است؟

مطالعه در عرصه جامعه شناسی و مردم شناسی به شدت می تواند معمار را برای خلق فضاهای مورد نیاز مردم و جامعه توانمندتر و موفق تر کند. مخصوصا در حوزه گردشگری شناخت بیشتر از نیازها و تصورات جوامع، سرمایه ای بس ارزنده برای یک طراح معمار است. به موازات این موضوع تقویت توانایی های ترسیمی در خلق فضاها را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت.

شما چندین هتل در مناطق مختلف ایران طراحی و اجرا کرده اید. از بین آنها کدام را بیشتر می پسندید؟

فرض کنید از پدری خواسته شود تا از بین فرزندانش یکی را ارجح معرفی کند. من در شهرهای مختلفی مثل بیرجند، تهران، لاهیجان، مشهد، کاشان، بوشهر و مازندران پروژه های مختلفی در حوزه گردشگری و توریستی به سرانجام رسانده ام. پروژه اقامتی گردشگری که در شهر بیرجند طراحی و اجرا شده، جزو پروژه های موفق در مناطق محروم کشور است.