آرشیو سه‌شنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۶۰
اقتصاد
۱۱
بازار

قیمت ارز در «سنا» و «نیما» پایدار ماند

اهرم وارونگی طلا

گروه اقتصادی| بازار افزایشی دلار، روند بازار سکه را وارونه کرد. روز دوشنبه، بازار طلای تهران، پس از اندک مدتی از آغاز به کار، روند کاهشی به خود گرفت اما بازار ارز که روز را افزایشی آغاز کرده بود، توانست بهای سکه ها و دیگر انواع طلا را صعودی کند.

سکه که یکشنبه در ادامه روند روز شنبه، کاهش قیمت را تجربه کرده و به بهای 3 میلیون و 791 هزار تومان رسیده بود، دوشنبه تا کف روزانه 3 میلیون و 704 هزار تومان هم پایین آمد. با این همه، با نزدیک شدن قیمت به مرز کانال پایین تر، عده ای از معامله گران شناسایی سود کردند و قیمت ها را دوباره بالا بردند. علاوه بر این دو روز بازار پرنوسان، خریداران و نوسان گیران را فعال کرده بود. همزمان، رشد قیمت ها در بازار ارز نیز به کمک افزایشی های بازار داخلی طلا آمد. در انتهای فعالیت صرافی ها و سکه فروشی ها در پایان سومین روز هفته، سکه های امامی به قیمت 3 میلیون و 826 هزار تومان به فروش می رفت. سکه تمام بهار آزادی نیز رشد را تجربه کرد اما ارزش سکه های نیم و ربع کاهش یافت که نشان می داد افراد عادی حاضر در بازار با وجود علاقه معامله، محتاط عمل می کنند.

در بازار ارز، دلار امریکا با 100 تومان افزایش به قیمت 10 هزار و 700 تومان به فروش می رسید. در همین بازار، یورو و پوند هر دو با افزایش حدودا 400 تومانی، به ترتیب 11 هزار و 940 و 13 هزار و 350 تومان قیمت خوردند. درهم در بازار غیررسمی، 2790 تومان معامله می شد. البته قیمت ارزهایی که 96 درصد اقتصاد ایران را شامل می شوند در سامانه «سنا» و «نیما» متفاوت بود.

سنا روز گذشته قیمت دلار را 7 هزار و 989 تومان اعلام کرد. این سامانه بهای یورو را هم 9 هزار و 307 تومان اعلام کرد. پوند نیز در این سامانه 12 هزار و 26 تومان قیمت خورد. همچنین بر اساس قیمت های «سامانه نظارت ارز» درهم امارات 2 هزار و 176 تومان به فروش رفت. همزمان، در بازار ثانویه دلار روی بهای 7900 تومان ماند.

روز گذشته بانک مرکزی نرخ دلار رسمی را بدون تغییر 4200 تومان نگه داشت، در حالی که یورو با افت به قیمت 4 هزار و 779 تومان رسید.