آرشیو سه‌شنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۷۸
سلامت
۱۴

وقتی گوش ها از بیماری های مهم حکایت می کنند

یاسمین مشرف
منبع: منبع: medicaldaily. com

محققان می گویند اگر توجه دقیق تری به گوش خود داشته باشید، ممکن است بتوانید به وضعیت سلامت جسمی خود پی ببرید و حتی مشکلات بالقوه سلامت خود را نیز پیش بینی کنید. در ادامه با برخی از این موارد آشنا خواهید شد.

شکل لاله گوش

لاله گوش طبیعی صاف است. مطالعات نشان می دهد وجود چروک یا پیچدگی روی لاله گوش یا وجود خط مستقیمی که مانند یک بریدگی به نظر می رسد می تواند حاکی از بیماری های عروق کرونر یا از علائم اولیه آن باشد. دانشمندان می گویند تغییرات رگ های خونی کوچک لاله گوش می توانند مشابه تغییرات رگ های خون اطراف قلب باشند که قابل مشاهده نیستند.

رنگ گوش ها

رنگ نسبتا قرمز گوش ها می تواند از عملکرد ناکارآمد غدد فوق کلیوی حکایت داشته باشد. مطالعات نشان می دهد گوش های قرمز رنگ از علائم خستگی غدد فوق کلیوی است، اما اگر گوش هایتان به رنگ قرمز پررنگ است احتمال این که دچار مشکلات مغزی و اختلالات حافظه باشید وجود دارد. گوش های رنگ پریده نیز از کمبود کلسیم یا برخی ویتامین های خاص حکایت می کنند.

اندازه گوش ها

گوش های کوچک می توانند شما را مستعد اگزما و بیماری کلیوی کنند. به گفته دانشمندان کانال های کوچک گوش در افراد دارای گوش های کوچک، احتمال ابتلای آنها به اگزمای گوش که بخشی از پوست است را افزایش می دهد.

کوچک بودن گوش ها همچنین با رشد ناکارآمد کلیه ها مرتبط است و می تواند از علائم ابتلای فرد به بیماری های کلیه در آینده باشد.

وز وز گوش

زنگ زدن گوش ها که به وز وز گوش هم معروف است، می تواند از اختلالات استرس و افسردگی حکایت داشته باشد. وز وز گوش به تنهایی و در صورتی که مدت کوتاهی آن را تجربه می کنید نشانه نگران کننده ای نیست. اما اگر چند ماه ادامه باشد، بهتر است در مورد آن با پزشک مشورت کنید. در موارد بسیار نادر، وزوز گوش ممکن است نشانه یک تومور خوش خیم به نام نوروم آکوستیک باشد که در رشته های عصبی رشد می کند و روی شنوایی تاثیر می گذارد.