آرشیو یکشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۵۶
صفحه آخر
۲۴

مجازستان

اعتراف و تهدید

در دست گرفتن تابلوی تهدید به مرگ با عنوان «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» توسط یک روحانی در تجمع اعتراضی علیه دولت در قم، بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت. یک کاربر آن را نشانگر شکاف عمیق سیاسی در جامعه دانست که یک روحانی دولت را تهدید به مرگ می کند و از این اقدام ابایی ندارد. یک فعال سیاسی نیز در همین ارتباط در فضای مجازی نوشت که طبق اصل 27 قانون اساسی اعتراض مسالمت آمیز حق همه شهروندان است، حتی می شود در تجمع اعتراضی علیه دولت شعار داد و سخنران نیز علیه دولت هر حرفی بزند و با استخر نیز او را تهدید به مرگ کرد. اما این حق را باید برای همه شهروندان قائل شد و این اعتراض نیز باید مشمول همه نهادهای قدرت در کشور باشد.

تضاد دموکراسی با کارنامه

یک فعال سیاسی در فضای مجازی با اشاره به ادعای فرزند شاه مخلوع مبنی بر «پس گرفتن کشور»، نوشت که چنین ادعایی برای کسانی که بخشی از مردم ایران هستند نه بیگانگان اشغالگر، نشانگر باور آنها به «حذف فاشیستی»، است. کاربر دیگری نوشت که طرف بابا بزرگش را اجنبی هر وقت خواسته آورده و هر وقت اراده کرده برده، باباش با تجاوز خارجی حکومتش شروع شده و با کودتای امریکایی ها علیه مصدق قدرتش تثبیت شده است. کارنامه دیپلماسی اش هم بحرین و کاپیتولاسیون است، الان هم خرجش را از عربستان دریافت می کند. با این کارنامه شخصی و خانوادگی شعار آزادی و دموکراسی سر داده است.

آقا اجازه؟

یک مدرس علوم ارتباطات در فضای مجازی از دادستان کل کشور برای حمله به شبکه های اجتماعی انتقاد کرد و آن را «حمله به دموکراسی» دانست. این کاربر از وی سوال کرد که آیا رسانه ها اجازه دارند که «حمله به شبکه های اجتماعی حمله به دموکراسی است» را تیتر کنند.