آرشیو سه‌شنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۵۸
ایران زمین
۲۰

خسارت 155 میلیارد تومانی طوفان در سیستان و بلوچستان

سعید غلامی خمیران

وقوع طوفان طی چند روز گذشته (20 تا 26 مردادماه) در سیستان و بلوچستان 155 میلیارد تومان خسارت به بار آورد.

«عبدالرحمان شهنوازی»، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در گفت و گو با «ایران»، با بیان اینکه این طوفان ادامه همان طوفان های 120 روزه استان بوده، افزود: این طوفان بیشتر شهرستان های شمال استان شامل زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز را درگیر کرد و به بخش های کشاورزی، زراعت، دام و تاسیسات و ساختمان های اداری این شهرستان ها آسیب رساند.

گفتنی است، «محمود دیانتی» رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان وبلوچستان چندی پیش یادآور شده بود: از ابتدای امسال تاکنون 19 بار سرعت وزش بادهای منطقه ای زابل به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت رسید که در 33 سال اخیر بی سابقه بوده است.به گفته وی، امسال وزش بادهای با سرعت بیش از 100کیلومتر بر ساعت در زابل 950 درصد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته که در 33 سال اخیرهیچ گاه تعداد روزهای همراه با باد با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت در زابل از 6 روز تجاوز نکرده است.وی ادامه داد: در برخی روزهای امسال سرعت وزش باد در چند سال اخیر بی سابقه بوده که برای نمونه طوفان 119 کیلومتری 21 و 22 مرداد ماه امسال در 7سال اخیر بی سابقه و جزو سریع ترین بادهای رخ داده در 55 سال اخیر به شمار می رود.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: براساس انتظار ما بی سابقه ترین طوفان سال جاری و حتی 7 سال اخیر در شمال استان رقم خورد و برای نخستین بار از سال 91 تاکنون سرعت باد در زابل به مرز 120 کیلومتر برساعت رسید.

به گفته مسئولان این استان، طوفان های سیستان و بلوچستان معروف به طوفان های 120 روزه که به طوفان های 180 روزه تبدیل شده، به طور روتین از اردیبهشت ماه هر سال شروع می شود و تا پایان تیر و حتی گاه تا پایان مردادماه ادامه می یابد. البته طوفان های سیستان امسال زودتر از هر سال آغاز شده، یعنی در کل فصل بهار سیستان با این گرد و غبارها درگیر شده است.