آرشیو یکشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۸۶
اقتصادی
۴

با ابلاغ بانک مرکزی نرخ جدید سود سپرده های ارزی مشخص شد

بانک مرکزی در بخشنامه ای مقررات و شرایط سپرده گیری ارزی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

در این بخشنامه بانک ها نسبت به سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار با تضمین بانک مرکزی، مجاز خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس بخشنامه فوق:

1 - بانک مجاز است نسبت به سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی با تضمین بانک مرکزی در قالب فرم پیوست (پیوست 1) اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کند.

2 - بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می گردد.

3 - دوره سپرده گذاری ارزی یک ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمدید (قبل از سررسید) و موافقت این بانک، دوره مذکور برای دوره یک ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.

4 - نرخ سود سپرده گذاری سالیانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب 3، 2 و 4 درصد می باشد.

5 - کارمزد عاملیت آن بانک 0/3 درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده گذاری ارزی یک ساله پرداخت می گردد.

6 - در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال و یا دریافت سود، به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را مطابق جدول پیوست (پیوست 2) به اداره بین الملل این بانک جهت دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند.

7 - بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس خواهد بود.

تبصره: پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.

8 - درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب 1، 0/5 و 1/5 درصد خواهد بود. به سپرده های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی گیرد.