آرشیو شنبه ۳‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۸۵
صفحه اول
۱

نامه 16 سناتور جمهوریخواه برای قطع دسترسی ایران به سوئیفت

16 سناتور جمهوریخواه آمریکا در نامه ای به وزیر خزانه داری این کشور، خواستار قطع دسترسی ایران به شبکه مالی «سوئیفت» شدند و هشدار دادند که شکست در این زمینه، موجب ناکامی سیاست «فشار حداکثری» خواهد شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از آسوشیتدپرس، هدف از این نامه که از سوی «تد کروز» نماینده ایالت تگزاس نوشته شده و به امضای دیگر سناتورهای آمریکایی هم رسیده، «تضعیف ذخایر مالی ایران» عنوان شده است. سناتورها از وزارت خزانه داری آمریکا خواسته اند که «تمامی اقدامات لازم» برای قطع دسترسی بانک مرکزی و دیگر موسسه های مالی ایران به شبکه سوئیفت را انجام دهد.

تام کاتن، تاد یانگ، ران جانسون و مارکو روبیو از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند. نامه سناتورهای آمریکایی یک روز پس از آن منتشر شد که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، خواستار تشکیل نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا برای حفظ روابط مالی و تجاری با تهران شد. ماس گفته بود: تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است.

پس از آن خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از منابع خود در اتحادیه اروپا، از تلاش ها برای ایجاد نظامی پرداختی شبیه سوئیفت خبر داد. سوئیفت شبکه ای جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش های مالی در محیطی با ضوابط مشخص و با امنیت بالاست. بانک های ایرانی پس از اجرای برجام در سال 1394 و رفع تحریم ها، بار دیگر به سوئیفت متصل شدند.