آرشیو چهارشنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۳
سیاسی
۶

تلاش اروپا برای فرار از تحریم های امریکا علیه ایران

آلمان و فرانسه اعلام کردند که به دنبال راهکاری برای گریز از تحریم های امریکا علیه کشورهایی همچون ایران هستند و برای این منظور گزینه هایی از جمله نقش بانک های مرکزی را بررسی می کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، این اقدامات که انگلیس نیز در آن همکاری دارد، نشانی از تلاش قدرت های اروپایی برای اقدامی جدی درخصوص افزایش استقلال خود در برابر دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا است. برونو لومیر، وزیر دارایی فرانسه در همین باره اظهار کرد: ما به همراه آلمان برای کار روی یک ابزار مالی اروپایی مستقل یا آلمانی- فرانسوی که از قربانی شدن مان در تحریم های خارجی امریکا جلوگیری کند، مصمم هستیم. وی افزود: می خواهم اروپا یک قاره مقتدر باشد، نه یک قاره تابع و این به معنای داشتن یک ابزار تامین مالی کاملا مستقل است که امروز وجود ندارد. «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته است که اتحادیه اروپا برای حفظ روابط اقتصادی با ایران و باز نگه داشتن کانال های پرداختی در تلاش است. ماس همچنین بر طرح پیشنهادی برای ایجاد سیستم پرداختی بین المللی که استقلال بیشتری از امریکا داشته باشد، تاکید کرد.

لومیر استفاده از بانک سرمایه گذاری اروپا به عنوان یک «کانال مالی» را «بسیار پیچیده» دانست و گفت، دولت های آلمان و فرانسه در حال مذاکره با بانک های مرکزی خود درباره میزان مشارکت شان در این طرح هستند. این وزیر فرانسوی در این باره گفت: اگر می خواهیم دستگاه کاملا مستقلی ایجاد کنیم، باید همه گزینه ها را بررسی کنیم. ماس نیز افزود: اقدام علیه چین، روسیه و ترکیه همچون تحریم های امریکا علیه ایران به تجارت اروپا آسیب می زند. ماس در سخنرانی خود در برلین گفت: باید خودمختاری و اقتدار اروپا در سیاست های تجاری، اقتصادی و مالی را افزایش دهیم.