آرشیو سه‌شنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۸۴
ویژه روز عرفه
۱۱
خواندنی

نگاهی به بخشی از سفرنامه های معاصر حج

سفر به شهر خدا

خسی در میقات

جلال آل احمد

«خسی در میقات» سفرنامه حج جلال آل احمد یکی از نوشته هایی است که همچون غرب زدگی و مدیر مدرسه باعث شهرت این نویسنده دهه 50 شده است. جلال در این نوشته، درواقع گزارش لحظه به لحظه ای از این سفر داده و در حین نوشتن این سفرنامه گاهی نیز به ناهنجاری های مدرنیسم که حتی دامن معنویات را آلوده کرده، اعتراض می کند و نیز از سایه های تاریک و دراز استعمار و بهره کشی کشورهای قدرتمند صنعتی از جهانی که در تحجر و عقب ماندگی خود دست و پا می زند و باوجود ثروت سرشاری که برخی از این کشورها از منابع طبیعی خود بویژه نفت دارند، به صورت ملتی مصرفی درآمده و همه چیزشان وابسته به قدرت هایی شده است که قدرتشان را در سایه همین وابستگی آنها کسب کرده و هرچه می گذرد بر قدرتشان افزوده می شود. جلال در این سفرنامه حتی بر مردمی که بی هیچ نگرشی و عوامانه به این سفر می آیند و خود را حتی در این سفر هم به زرق و برق دنیای مادیات مشغول می کنند، می شورد و بر جهل و نادانی و عبادت های کورکورانه شان خرده می گیرد.

پرستو در قاف

علیرضا قزوه

«پرستو در قاف» عنوان سفرنامه حج علیرضاقزوه است که بخشی از آن در کتاب فارسی اول دبیرستان آمده است و سال هاست دانش آموزان با بخشی از این خاطرات آشنا هستند. وجه تسمیه عنوان کتاب «پرستو در قاف» به آنجا برمی گردد که پرستو نام پرنده ای است که از جهت سفرهای بعیده و حج مشهور است و قاف هم عالم قرب حضرت رب الارباب و نیز تلفظ نام پنجاهمین سوره قرآن است.

سفربه قبله

هدایت ا... بهبودی

بهبودی در سفر حج خاطرات سفر خود را جزءبه جزء نقل می کند و آنها را به طور روزانه می نویسد. او دو نگاه معنوی و سیاسی به حج دارد و از یک سو در جنبه های سیاسی به برخورد سعودی ها با ایرانی ها می پردازد و سیاست های آنها در کمرنگ جلوه دادن جنبه های مذهبی و در عوض رونق دادن بازاریابی محصولات اروپایی و آمریکایی و چینی و... را نشان می دهد. در جنبه معنوی سفر اما نگاهی دیگری دارد و لحظه های ناب عرفانی که در این سفر تجربه کرده را

بیان می کند.