آرشیو یکشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۵
سلامت
۱۶
راهکار سلامت

ناباروری 15 تا 20 درصدی زوج ها در سن باروری

دبیر اجرایی هفدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران می گوید: آمارهای غیررسمی نشان می دهد در ایران 15تا 20 درصد از زوج هایی که در سن باروری قرار دارند دچار ناباروری شده اند.

دکترسیدحمید خویی در حاشیه این همایش می افزاید: هرچند عوامل محیطی همچون شهرنشینی و کنترل جمعیت بر قدرت باروری افراد تاثیر گذاشته است اما نمی توان از شیوع مصرف دخانیات در میان زنان به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر بر افزایش ناباروری چشم پوشی کرد.

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می دهد: آلودگی هوا و استرس های ناشی از صنعتی شدن نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار است.

وی درباره موفقیت های درمان های ناباروری در ایران می گوید: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد ولی خوشبختانه با نرم جهانی تفاوت محسوسی در این زمینه نداریم. البته باید توجه داشت درمان ناباروری تنها با دارو نیست و گاهی همراه با اقدامات درمانی دیگر نظیر آی وی اف انجام می شود.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران خاطرنشان می کند: در حال حاضر در مورد داروی ناباروری مشکلی نداریم و به طور کلی کمبود دارو جدی نیست و امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده توسط مسئولان و اقدامات جهادی آنها شاهد بروز مشکل در حوزه دارو نباشیم.