آرشیو دوشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۳۲۲۹
دیپلماسی
۱۵
روزنه

تلاش عربستان برای نزدیکی به روسیه

دکتر آزاده بابایی نژاد

«میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در مسائل خاورمیانه، از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور این کشور به عربستان خبر داده و گفته ملک سلمان، پادشاه عربستان، نیز در ماه اکتبر بنا به دعوت رسمی پوتین به روسیه سفر خواهد کرد. بنا بر گفته آگاهان، دیدارهایی از این دست نه تنها از عزم جدی ریاض- مسکو برای افزایش سطح روابط دیپلماتیک و نیز اقتصادی خبر می دهد، بلکه دو طرف می خواهند علاوه بر گسترش همکاری در مبارزه با تروریسم، موارد اختلاف نظرشان در حوزه منطقه ای و بین المللی را روی میز گذاشته و در موردشان به رایزنی بپردازند.

به باور تحلیلگران، خروج ترامپ از برجام و شروع دور دوم تحریم های ایران در نوامبر مقام های کرملین را بر آن داشته تا به ترمیم روابطشان با برخی کشورهای منطقه، از جمله عربستان دست بزنند. به همین منظور سعودی ها امیدوارند با پیشنهادهای اقتصادی، روسیه را از ایران دور کنند. آنها همچنین امیدوارند با این شیوه، روسیه در درگیری های یمن به نفع عربستان وارد عمل شود.

بی شک روابط عربستان سعودی و روسیه نوسانات زیادی به خود دیده است و در سال های گذشته به سبب اختلاف دو کشور در موضوعات بسیار، از جمله بحران سوریه و اوضاع یمن و پرونده هسته ای ایران از بی ثباتی رنج برده است. این نوسانات در روابط میان ریاض و مسکو سبب شده است که ناظران امور این روابط را فاقد دیدگاه استراتژیک و متاثر از متغیرات منطقه ای و بین المللی بدانند. پس از دیدار اخیر محمد بن سلمان با ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست بین المللی اقتصاد، شاهد تحول نسبی در این روابط بودیم که نهایتا توافقاتی به امضا رسید، از جمله توافق درباره ساخت 16 نیروگاه اتمی و هسته ای در عربستان با اهداف صلح آمیز و فراهم آوردن سوخت لازم برای راه اندازی این نیروگاه ها و نیز تجهیز عربستان به تانک های روسی از نوع تی 90 و سامانه دفاع موشکی از نوع اسکندر 400، بالابردن سطح همکاری اقتصادی میان دو کشور تا حجم 10 میلیارد دلار و انجام دیدارهای میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ملک سلمان بن عبدالعزیز از دیگر توافقات دوجانبه بوده است.

حال باید دید دو طرف تا چه اندازه بر ترمیم روابط و زدودن دلخوری های پیشین، مصمم هستند؟