آرشیو چهارشنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۹۴
اخبار کشور
۲

رئیس سابق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در اربیل مستقر شد

مسئول سابق میز ایران در وزارت خارجه آمریکا، به اربیل در کردستان عراق اسباب کشی کرده است.

استفن فیگن مسئول سابق میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا که به تازگی به عنوان سرکنسول جدید این کشور در اربیل تعیین شده در دو ماه اخیر حضورش در اربیل اقدام به انجام دیدارهای متعدد با طیف های مختلف کرده است.

وی بیش از 50 دیدار با اساتید دانشگاه، روزنامه نگاران، فعالین مدنی و روحانیون در اقلیم کردستان عراق برگزار کرده است.

براساس اعلام منابع موثق در جلسات سرکنسول جدید آمریکا در اربیل، وی عموما از حاضران درخصوص سیاست های آمریکا در اقلیم کردستان عراق سوال پرسیده است.

براساس این گزارش سرکنسول جدید آمریکا در اربیل همچنین از دروازه های رسمی عراق در اقلیم با ترکیه و ایران بازدید کرده و روند تجارت با ایران و ترکیه را از نزدیک ارزیابی و بررسی کرده است.

استفن فیگن همچنین ضمن دیدار از اماکن دینی با روحانیون در اقلیم دیدار کرده و درخصوص ارائه پیشنهاد برای سیاست های آمریکا در منطقه از آنها مشاوره خواسته است. دیدار مشابهی نیز با برخی دانشگاهیان صورت گرفته است.

گفتنی است سرکنسولگری آمریکا در اربیل همچنین برای واردات کالاهای آمریکایی به اقلیم یک کمیته ویژه تشکیل داده است که به این امور رسیدگی کند.

ازسوی دیگر این سرکنسولگری اقدام به برگزاری دوره های خاص روزنامه نگاری برای روزنامه نگاران و فعالان سیاسی می کند. در تازه ترین مورد آن بیش از 10 روزنامه نگار در دوره این سرکنسولگری شرکت کردند که ویژه جمع آوری اخبار و اطلاعات از شبکه های اجتماعی بود.

برخی منابع اطلاعاتی و رسانه ای از اربیل (در کنار دوبی و هرات و اسلامبول) به عنوان یکی از پایگاه های تمرکز آمریکا در زمینه جنگ اخلال ارزی علیه ایران یاد می کنند.

به تازگی وزیر خارجه آمریکا، برایان هوک را به عنوان رئیس گروه تازه تاسیس موسوم به «اقدام ایران» منصوب کرد.