آرشیو یکشنبه ۱۸‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۷
ایران
۱۶
خبر

زلزله بی خطر

جمعه گذشته چندین زلزله و پس لرزه به قدرت های دو تا حدود شش ریشتر شهرستان های ایرانشهر و کنارک سیستان و بلوچستان را به لرزه درآورد؛ لرزش هایی که به برخی خانه های خشت و گلی منطقه آسیب هایی وارد کرد. فعالان میراثی اما همزمان نگران تخریب آثار تاریخی این خطه تاریخی کشورمان شدند؛ نگرانی ای که علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان آن را بی مورد خواند و گفت براساس بررسی هایی که از سوی ماموران یگان حفاظت استان تا این لحظه انجام شده، زلزله هیچ آسیبی به آثار تاریخی استان وارد نکرده است.

وی البته تاکید کرد بررسی کارشناسان و ماموران یگان در مناطق مختلف استان که زلزله در آنها احساس شده ادامه دارد و از آنجا که پس لرزه ها همچنان ادامه دارد ممکن است باعث آسیب هایی به برخی آثار تاریخی شود.

ایرانشهر با نام قدیمی پهره در ناحیه مرکزی بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و 15 درصد وسعت این استان را به خود اختصاص داده است. از مکان های تاریخی و دیدنی ایرانشهر، می توان به قلعه ناصریه که در مرکز شهر قرار دارد، اشاره کرد. قلعه بمپور که در بخش بمپور 200کیلومتری غرب شهر قرارگرفته، آبگرم بزمان، مجتمع تفریحی بوستان و مجتمع نخلستان هم از دیگر اماکن دیدنی ایرانشهر است. ایرانشهر عنوان شهر ملی سوزن دوزی را هم از آن خود کرده است.