آرشیو سه‌شنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۳
جهان
۲۲
عراق

دفتر آیت الله سیستانی شایعات را رد کرد

روز گذشته ساعتی پس از آنکه صباح الساعدی از رهبران ائتلاف سائرون در عراق به نقل ازآیت الله سید علی سیستانی، مرجعیت دینی شیعیان عراق اعلام کرد ایشان با اسامی 5 نامزد پست نخست وزیری این کشور، حیدر العبادی، نوری مالکی، هادی العامری، فالح الفیاض و طارق نجم مخالفت کرده است، سایت رسمی آیت الله سیستانی این ادعا را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله «سید علی سیستانی»، یک منبع نزدیک به این مرجع عالیقدر شیعیان جهان بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان پارلمان عراق در رسانه ها مبنی بر این که ایشان از برخی سیاستمداران نام بردند و با انتخاب یکی از آنها به عنوان نخست وزیر آینده مخالفت کردند، خاطرنشان ساخت که این خبر نادرست است چرا که بر اساس قانون اساسی این کشور، نامزدی افراد برای نخست وزیری از اختیارات بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی می باشد و دیگران حق رد نامزد آن را ندارند. این منبع همچنین تصریح کرد: با این حال اگر شخصیت جدیدی برای نخست وزیری انتخاب شود که به شایستگی، پاکدستی، شجاعت و قاطعیت معروف باشد و به مسائل مطرح شده در خطبه 13 ذی قعده مصادف با 27 ژوئیه (5 مرداد) پایبند باشد، امکان برقراری ارتباط با وی و ارائه نصیحت و توصیه در رابطه با منافع کشور وجود دارد وگرنه مرجعیت به رویکرد خود در تحریم مسئولان دولتی ادامه خواهد داد و همچنان صدای محرومان باقی خواهد ماند و تا جایی که می تواند از حقوق آنها دفاع خواهد کرد.

از سوی دیگر، منابع آگاه به روزنامه فرامنطقه ای الحیاه گفته اند: فراکسیون های سائرون و فتح در پی حوادث اخیر استان بصره و فشار مرجعیت دینی برای تعیین نخست وزیری براساس معیارهای جدید به موضع نزدیکی دست یافته اند و قرار است نشستی میان پنج فراکسیون اصلی شیعی (سائرون، فتح، نصر، دولت قانون و الحکمه) برای بررسی ارائه اسامی جدید پست نخست وزیری برگزار شود.

خبر دیگر اینکه، محمد زینی، مسن ترین عضو و رئیس موقت پارلمان عراق در یک پیام فیس بوکی، از حمله افراد مسلح به او و محاصره شدنش توسط این افراد در هتل الرشید بغداد خبر داد. گویا خشم عمومی از حقوق های نجومی نمایندگان پارلمان عراق از جمله رئیس موقت این پارلمان باعث حمله به محمد زینی شده زیرا او در پیام فیس بوکی خود به این مساله اشاره کرده و خطاب به مردم عراق گفته است مساله حقوق های نجومی گزافه است.