آرشیو سه‌شنبه ۲۰‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۳
رسانه
۱۵
کوتاه با رسانه

چگونه گوگل ناجی رسانه های سنتی شد

افزایش تعداد مخاطبان ثابت و مشترکان همیشگی یکی از دغدغه های اصلی روزنامه ها محسوب می شود و در حالی که رسانه های کاغذی طی سال های اخیر به موفقیت های قابل ملاحظه ای در این زمینه دست پیدا نکرده اند، شرکت های اینترنتی دست به کار شدند تا مشکل آنها را برطرف کنند.

گوگل به عنوان بزرگترین شرکت اینترنتی جهان، سرویس جدیدی را با نام «سابسکرایب» راه اندازی کرده است که این قابلیت به عنوان بخشی از طرح جامع گوگل برای پشتیبانی از روزنامه نگاری و صنعت چاپ در اختیار فعالان این عرصه قرار می گیرد. اپلیکیشن «سابسکرایب» که برای دستگاه های موبایلی روی فروشگاه های اینترنتی قرار گرفته به گونه ای طراحی شده است که به روزنامه ها کمک می کند آسان تر از گذشته به خوانندگان برسند، با آنها ارتباط مستقیم داشته باشند، نظرات مخاطبان را دریافت کنند و در نهایت تعداد مشترکان ثابت خود را افزایش دهند.

گوگل برای آنکه این ابزار موبایلی را با هدف رونق بازار روزنامه های کاغذی ارائه دهد سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری انجام داده است. این ابزار می تواند سرویس «گوگل نیوز» را مورد پشتیبانی قرار دهد و امکان حضور نسخه آنلاین تمام رسانه های کاغذی جهان به همه زبان ها را فراهم کند. گوگل به رسانه هایی که در این اپلیکیشن حضور دارند کمک می کند به صورت گسترده با مخاطبان جدید ارتباط برقرار کنند و آنها را تحت پوشش قرار دهند. بر اساس قوانین تعریف شده 95 درصد هزینه مربوط به حق اشتراک که مخاطبان جدید پرداخت می کنند در اختیار رسانه قرار می گیرد و گوگل 5 درصد آن را به عنوان کارمزد برمی دارد. در این میان اگر یک کاربر از طریق موتور جست وجوی اینترنتی گوگل روزنامه مورد نظر خود را پیدا کند و در آن عضو شود، 85 درصد حق اشتراک پرداخت شده در اختیار رسانه مربوطه قرار می گیرد.

هم اکنون بخش اعظم روزنامه های بزرگ امریکایی در این اپلیکیشن حضور پیدا کرده اند و گوگل در تلاش است امکان پشتیبانی از زبان های مختلف برای کاربران غیرانگلیسی زبان را هم فراهم کند. یکی از سخنگویان روزنامه «یو.اس.ای تودی» در این خصوص گفت: «از زمانی که در این اپلیکیشن حضور دارم با مشترکان ثابت بیشتری مواجه شده ایم. ما با گوگل همکاری های گسترده را آغاز کرده ایم تا به ما کمک کند در دنیای واقعی مشترکان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.»