آرشیو یکشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۷
ایران زمین
۲۰

امواج رادیویی، کارایی رادار هواشناسی شیراز را مختل کرد

تجهیزات پیشرفته هواشناسی فارس که در قله کوه «دراک» در نزدیکی شهر شیراز نصب شده، این روزها کارآیی خود را تحت تاثیر تشعشعات رادیویی و امواج مودم های خانگی و دکل های مخابراتی از دست داده است.

رادار پیشرفته هواشناسی فارس در سال 93 در قله کوه دراک شیراز نصب شد و به گفته مدیرکل وقت سازمان هواشناسی این استان، احداث آن افزون بر 9 میلیارد تومان هزینه در برداشته است. با استفاده از این رادار می توان زمان و شدت بارش، میزان بارش، یخ زدگی جاده ها و بادهای جوی و رعد و برق برای هواپیماها را بسیار دقیق پیش بینی کرد، اما این تجهیزات که نصب و نگهداری آن هزینه زیادی را در پی داشته اکنون به دلیل وجود تشعشعات گسترده رادیویی از امواج مودم های خانگی گرفته تا دکل های مخابراتی، وایرلس و پارازیت ها عملکرد رادار این مرکز را کاملا مختل کرده است.

«مسعود ده ملایی»، مدیرکل هواشناسی فارس در این باره به ایرنا گفت: در حال حاضر به دلیل وجود انواع پارازیت ها اطلاعات دقیق و تقریبا هیچ داده مفیدی از رادار پیشرفته نصب شده در قله کوه دراک شیراز دریافت نمی شود. این رادار به دلیل تداخل امواجی که وجود دارد بلااستفاده مانده و عملا کارایی خود را از دست داده است. وی ادامه داد: این رادار دستگاهی به روز و پیشرفته است که قابلیت ارائه 70 محصول هواشناسی را دارد، اما اکنون به دلیل تداخل امواج و نداشتن کارایی این مرکز ناگزیر هستیم تغییرات جوی را با روش های قدیمی که درصد خطای آن نیز بالاست، محاسبه کنیم. هم اینک به دلیل وجود انواع پارازیت ها و نداشتن کارایی این رادار، پیش بینی های تغییرات جوی استان به صورت کلی انجام می شود.

«محمد علیزاده»، کارشناس پیش بینی و رادارهای هواشناسی اداره کل هواشناسی فارس نیز اظهار داشت: مذاکرات زیادی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای حذف امواجی که در باند فرکانسی این رادار وجود دارد انجام شده تا این باند آزاد و امواج درست از رادار دریافت شود اما متاسفانه تاکنون هیچ اتفاقی در این باره رخ نداده و روز به روز نیز بر دامنه امواج افزوده و خطای این رادار هواشناسی بیشتر شده است.