آرشیو شنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۲
فرهنگ و هنر
۱۲

جلوه ای از عاشورا

این دو پوستر هم با وجود بهره مندی از فاکتورهایی که شاید برای این دست موضوعات مدام تکرار شده اند، پیام متفاوتی را می رسانند، در واقع مهم این است که شما به عنوان یک طراح بتوانید با استفاده از علائم و المان هایی که وجود دارند، آنها را به دنیایی تازه که پیشتر دیده نشده اند، تبدیل کنید، مساله ای که هر اثری را از تکرار و کلیشه ای که در خیلی از کارها دیده می شود، دور می کند.

در این کارها نیز، پوستر «امام حسین(ع) با یک دنیا مواجه بود» بر اساس صحبت های رهبری شکل گرفت، سخنانی که ایشان این طور عنوان کردند: «همان طور که پیغمبر در بعثت یک تنه با یک دنیا مواجه شد، امام حسین(ع) هم در ماجرای کربلا، یک تنه با یک دنیا مواجه بود.» این موضوع باعث شد تا جلوه دیگری از عاشورا و واقعه ای که هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد، در این طرح به گونه ای تجلی پیدا کند.

همچنین در اثر «بصیرت اباالفضل العباس کجاست؟» هم من از روایتی استفاده کردم که طبق آن در روز تاسوعا، فرصتی پیدا شد که این حضرت خود را از این بلا نجات دهد و ایشان هم گفتند: «من ازحسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان نامه شما.» این موضوع نشان از بصیرت و آگاهی دارد که امروز هم جامعه و مردم نه تنها ایران بلکه دنیا به آن نیاز دارند و در این شرایط باید پرسید که باس کجاست؟