آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۲۲۰۰۴
شهرستان ها
۷

هرمزگان در شرایط بحرانی آب به سر می برد

بندرعباس- خبرنگار کیهان:

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: استان در شرایط بحران آب به سر می برد.

جمشید عیدانی افزود: کاهش میزان باران در 40 سال گذشته بی سابقه بوده به گونه ای که تنها در سال گذشته 20 میلیمتر متوسط بارندگی داشته ایم.

وی ادامه داد: در سال گذشته 238 میلیمتر متوسط بارندگی بوده که اکثر این بارندگی ها در حوزه غرب استان رخ داده و به صورت کلی رتبه نخست را در میزان کمبود بارش در کشور داریم.

وی بیان داشت: سه سد استقلال، شمیل و نیان 600 میلیون مترمکعب می تواند آب ذخیره کند که به صورت کلی این سه سد 110 میلیون مترمکعب آب دارند، با اتمام احداث دو سد گابریک و سرنی حدود 240 میلیون مترمکعب به ذخیره آب استان اضافه می شود.

عیدانی عنوان کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته ساخت سد سرنی در سال 98 به اتمام می رسد و سد گابریک نیز طی یک قرارداد چهار ساله به اتمام می رسد که با بهره برداری آن از خروج آب از سرزمین جلوگیری می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر سد استقلال تنها هشت میلیون مترمکعب آب دارد همچنین سدهای شمیل و نیان 98 میلیون مترمکعب ذخیره داشته اند که به هفت دهم میلیون مترمکعب رسیده است.

این مقام مسئول افزود: حجم مفید سد جگین 50 میلیون مترمکعب است که به دلیل تبخیر زیاد نمی توان برای آن برنامه ریزی دقیقی داشت.

عیدانی در خصوص دشت های استان نیز بیان کرد: از 74 دشت استان 54 دشت ممنوعه و تنها 20 دشت آزاد است که این 20 دشت یا شور هستند و یا منابع آبی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان های میناب و بندرعباس طی 22 سال یک میلیارد و 570 میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود داشته است همچنین سهم آب منطقه 85 درصد کشاورزی، 12 درصد آشامیدنی و سه درصد صنعت است که 88 درصد آن از منابع آب زیرزمینی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان یادآور شد: از سال 80 به بعد بارندگی به شدت کاهش پیدا کرده به طوری که با کاهش 65 درصدی مواجه بوده ایم.