آرشیو دوشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۳۲۴۰
اقتصاد
۴

خبر

جهرمی: من نتوانستم ارز دولتی بگیرم

وزیر ارتباطات گفت: عده ای در بازار موبایل به مردم ظلم کردند و باید سیلی را با سیلی پاسخ داد. آنها ارز دولتی چهارهزارو 200 تومانی را گرفتند و موبایل را با نرخ ارز به روز فروختند. من نتوانستم برای اپراتورها ارز دولتی بگیرم، اینها چطور توانستند؟ با کدام رانت؟ جهرمی توضیح داد: «شرکتی که موبایل به اندازه 26 میلیون یورو وارد کرده، فقط 28 روز از تاسیس آن گذشته و همه چیز آن طبق قانون پیش رفته که تاسف برانگیز است چنین اشکالی در قانون وجود دارد. رئیسی هم که از این شرکت دستگیر شده، به هیچ وجه فرد نفر اول این مجموعه نیست و یک منصب دوم، سومی از سازمان است که به عنوان رئیس این شرکت معرفی شده تا مشکلات بر سر او خالی شود».

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی برگزار شد

پیش از ظهر یکشنبه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این جلسه که رئیس جمهوری ریاست آن را برعهده داشت، علاوه بر روسای قوای مقننه و قضائیه، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، معاونان اول، اقتصادی و سیاسی رئیس جمهوری، معاون اول قوه قضائیه، دادستان کل کشور، روسای کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز حضور داشتند.

جزئیات ارز صادراتی در سامانه نیما

بر اساس آمارهای رسمی که از واریز ارز حاصل از صادرات در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، صادرکنندگان سه میلیارد و 365 میلیون یورو به سامانه نیما واریز کردند. به گزارش مهر، مجموع ارز صادراتی عرضه شده در سامانه نیما از 21 فروردین ماه امسال تا 18 شهریورماه سه میلیارد و 365 میلیون یورو بوده است. عرضه ارز حاصل از صادرات در مقایسه با حجم صادرات ثبت شده در گمرکات عدد بسیار کمی بوده و به نظر می رسد روند واگذاری ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما به کندی پیش می رود. دولت هنوز دستورالعمل مشخصی برای شیوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان ارائه نداده است. بر اساس اعلام رسمی گمرک، پیش بینی می شود در پنج ماهه ابتدای سال جاری میزان صادرات غیرنفتی با احتساب پتروشیمی ها به 20 میلیارد دلار برسد، به همین دلیل بازگشت چهار میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات ناچیز به نظر می رسد.